try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 25 آذر, 1397

اخبار فرهنگي

Send to friendSend to friend

جنايتهاي اسرائيل با نام دين يهود و ضعف مباني ، باعث جذب يهوديان به بوديسم شده است
سلطنت لابي صهيونيست‌ها بر سر خاخام‌هاي يهودي آمريكا، به زيان دين يهود انجاميده است؛ به گونه‌اي كه به گفته منابع آمريكايي، بخش‌هايي از جمعيت يهوديان آمريكا براي تقويت احساس مذهبي خود و رهايي از جنايت‌هاي اسرائيل كه با نام دين يهود انجام مي‌شود، به بودا و بوديسم گرايش پيدا كرده و آييني جديد براي خود ساخته‌اند. آييني همانند صوفيان جديد و آپارتماني كه به نظر مي‌رسد زيان آن در درجه نخست متوجه تحريف‌هايي است كه خاخام‌هاي يهودي در اين دين الهي ايجاد كرده و با اعمال خويش، پيروان خود را به سوي آيين‌هاي بشري سوق مي‌دهند.
به گزارش سرويس بين‌الملل بازتاب، روزنامه آمريكايي لوس‌آنجلس‌تايمز در گزارشي نوشت: جوبوها به تازگي به تركيب عبادت‌هاي يهوديت و خلوت بوديسم دست زده‌اند و بيشتر طرفداران اين روش نيز با همه تناقض‌ها كنار آمده‌اند.
در اتاق خانمي كه خود را توپول 37 ساله معرفي مي‌كند، محرابي زده شده كه در آن، يك مجسمه بودا و يك سنگ رنگ شده منقش به كلمه عبري صلح يعني شالوم را داراست. در ماه آوريل او عيد Zenseder را جشن گرفت كه در آن آزادي بني‌اسرائيل از مصر را با آزادي بودا از رنج و دردها مقايسه مي‌كنند.
توپول 37 ساله مي‌گويد: «من يك يهودي بودايي هستم. روش بودايي من مطمئناً من را يك يهودي قوي‌تر كرده است.»
در حالي كه بوديسم، باعث تقويت يهوديت خانم توپول شده و به وي احساس روحانيت عميق‌تري را نيز داده، براي ديويد گورتل 41 ساله، ايجاد سردرگمي‌هايي كرده است. او در مورد ممنوعيت پرستش مجسمه و صورت‌هاي ساخته‌شده در يهوديت به مشكل برخورده است و مي‌گويد: نمي‌توانم مجسمه بودا را در منزلم بگذارم.
نگاهي به سردرگمي‌هاي گورتل و اعتماد توپول، نشان مي‌دهد كه تجربيات جوبوها، حتي در داخل يك مركز بودايي در سانتامونيكا چقدر متفاوت است. اين امر همچنين نشان‌دهنده نفوذ بوديسم است كه عده زيادي از يهودي‌ها از آن پيروي مي‌كنند.
آخرين آمار گرفته‌شده از جوبوها در دهه 70 بود و هم اكنون نيز آمار دقيقي از آنان در دسترس نيست. اكثريت جمعيت سه ميليوني بوداييان آمريكا را آسيا‌يي‌ها تشكيل مي‌دهند، اما بنا به برآوردها، 30% تازه‌بودايي‌شده‌ها يهودي هستند كه با جمعيت شش ميليوني يهوديان آمريكا مقايسه مي‌شوند.
آلن‌ لو، كه پيش از خاخام شدن، حدود ده سال در مورد بوديسم تحقيق مي‌كرد، يكي از تضادها را اعتقاد به يك خداوند در يهوديت و نبود يك وجود ماورايي فوق‌العاده در بوديسم مي‌داند.
پرسشي كه در اينجا ايجاد مي‌شود، اين است كه آيا مي‌توانيم يك يهودي باشيم و به خدا اعتقاد نداشته باشيم؟
عده‌اي اين امر را وابسته به تعريف شخصي هر انساني از خدا مي‌دانند.
اگر بوديسم را به صورت دُگم نگاه نكنيم، آن‌گاه مي‌بينيم كه بوديسم نيز هيچ‌گاه چيزي را رد نمي‌كند، حتي ايده وجود خدا را؛ بنابراين، در اين زمينه بسيار متفاوت از يهوديت است كه بر پايه سنني مانند انجام آيين‌ها، قوانين و عبادت‌هاي مذهبي بنا شده است؛ مانند مراسم كاديش (دعا براي مرده).
حال چه چيزي باعث جذب يهوديان به بوديسم شده است؟
لي روزنتال 59 ساله به محض بازگشت از جنگ ويتنام، دو فرزند خود را پس از تولدشان از دست داد و سپس شوهرش نيز دچار سرطان شد. او مي‌گويد: هيچ توجيه روحي براي اين امر نداشت تا اين‌كه كتابي در مورد بوديسم را مطالعه كرد.
او مي‌گويد: «اين كتاب به جاي حرف‌هاي شيرين اطرافيانم، درد و رنج من را تفسير كرد؛ زندگي سخت و دردناك است، به جاي فرار كردن از آن، با آن كنار بياييم».
دالايي لاما، رهبر بوداييان جهان مي‌گويد: «اگر مشكل داريد و هيچ راهي براي حل آن نداريد، ديگر نگراني و ناراحتي از آن، موردي ندارد و اگر راه‌حلي دارد، باز هم نگراني بي‌مورد است. با اين درك، مبارزه‌طلبي را كنار گذاشته و به لذت مي‌رسيم؛ بوديسم تاريخ بلندمدتي از پذيرفته شدن در فرهنگ‌هاي جديد دارد.
بوديسم، نخستين بار حدود شش قرن پيش از ميلاد مسيح توسط گائو تاماسيدهارتا در هند ايجاد شد و سپس به چين، ژاپن، كره، تبت و ويتنام گسترش يافت و در اوايل قرن 19 به آمريكا رسيد. بوديسم در دهه‌هاي 1950 و 1960 در آمريكا محبوبيت خاصي پيدا كرد.
هم‌اكنون بوديسم آمريكايي تحت تأثير اعضاي يهودي خود از مسير اوليه‌اش، كه جدايي از هرگونه فعاليت سياسي بود، فاصله گرفته و اولويت‌هاي جديدي را در دستور كار خود دارد؛ مانند زندگي خانواده‌ها، حقوق مدني و برنامه‌‌هاي ايجاد غذا و مسكن و آموزش براي فقيران. بيشتر اعضاي بزرگ‌ترين مجله بوداييان «Tricycle» جزو يهوديان بودايي شده هستند.

نام محمد در صدر انتخاب مسلمانان دانماركي قرار دارد
آمارهاي رسمي از مسلمانان دانمارك حاكي از آن است كه نام «محمد» به منظور حفظ هويت اسلامي و آشنايي با سيره نبي‌اكرم(ص) در صدر نام‌هاي انتخابي والدين مسلمان دانماركي قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اسلام آنلاين، به دنبال انتشار كاريكاتورهاي اهانت‌آميز به نبي‌اكرم(ص) كه دانمارك از طليعه‌داران آن بود، مسلمانان دانماركي به منظور وجه تسميه با حضرت محمد(ص) نام «محمد» را براي كودكان متولد شده خود انتخاب مي‌كنند.
آنها به منظور حفظ هويت اسلامي، شناخت نسل جديد با آموزه‌هاي اسلام و آگاه شدن از شخصيت حضرت محمد(ص) اين اقدام را انجام مي‌دهند.
سرشماري‌هاي رسمي از مسلمانان دانمارك حاكي از آن است كه اين گروه براي دختران و پسران خود نام‌هاي اسلامي را انتخاب مي‌كنند. آنها اسم‌هايي چون محمد، احمد، ابراهيم، يوسف، حسين و حسن را براي پسران و اسم‌هايي چون فاطمه و زينب را براي دختران انتخاب مي‌كنند.
اين آمارها نشان داده است نام محمد در ميان اقليت مسلمان اين كشور بسيار اشاعه يافته است به طوري كه بيش از 8 هزار نفر اين نام را انتخاب كرده‌اند، نام احمد در مرتبه دوم حدود 3923 نفر، نام علي در مرتبه سوم حدود 3394 نفر در ميان مردان مسلمان و در ميان زنان مسلمان دانماركي نيز نام فاطمه به تعداد 2270 نفر برگزيده‌اند.
اين در حالي است كه در سال 2004 تنها 167 كودك مسلمان نام محمد را داشتند.
يكي از مسلمانان دانماركي اظهار داشت: علت انتخاب نام‌هاي اسلامي براي كودكان، شناخت آموزه‌هاي بزرگ اسلام و تأثيرگذاري مثبت آن است. هنگامي كه نام اشخاص برجسته ديني را براي فرزندانمان انتخاب مي‌كنيم دوست داشتن و تعلق ما نسبت به اسلام بيشتر مي‌شود و زمينه‌اي فراهم مي‌آورد تا به شناخت زندگي آنها اقدام كنيم، از سوي ديگر اين كار افتخاري براي مسلمانان خواهد بود.
محمد شرف لي يكي از دانشجويان دانشگاه كپنهاگ تصريح كرد: با داشتن نام محمد احساس مي‌كنم مسئوليت زيادي به عهده دارم و بايد از حرمت و كرامت اين نام دفاع كنم.

هر روز مرگ دو زن در ايران زير تيغ جراحي زيبايي
استاد دانشگاه تهران گفت: هر روز به طور ميانگين دو زن در ايران زير تيغ جراحي‌هاي زيبايي جان خود را از دست مي‌دهند.
به گزارش ايرنا،‌ عبدالرضا كردي، روز پنجشنبه در همايش مديريت زنان در هزاره سوم در مجتمع فدك اردبيل افزود: هم اكنون ايران رتبه اول جراحي‌هاي زيبايي جهان را دارد.
وي پايين بودن اعتماد به نفس، وجود فضاهاي مجازي در جامعه، بي‌هويت شدن آدم‌هاي مجازي، پايين آمدن كيفيت زندگي و افزايش كميت آن را از مواردي ذكر كرد كه گرايش به نيازهاي كاذب در جامعه به ويژه بين نسل جوان را سبب شده است.
وي افزود: بر اساس اعلام رسمي و گزارش دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، هم‌اكنون پانزده ميليون نفر در ايران با مسائل رواني درگير هستند و نبايد نسبت به اين آمار بي‌تفاوت بود.
كردي به پيچيده‌تر شدن زندگي در جهان هزاره سوم با وجود رسانه‌ها، تحولات جمعيتي، صوتي و تصويري اشاره كرد و گفت: نياز است با ايجاد بسترهاي لازم همگام و متناسب با تحولات جمعيتي، اقتصادي، رواني، آموزشي و شيوه‌هاي زندگي حركت شود.
وي استفاده نكردن از ابتكار و خلاقيت را درد جامعه امروز كشور برشمرد و اظهار داشت: در ايران به‌رغم پيشينه و غناي فرهنگي و هويتي ۸۰% كتاب‌هاي كودكان غيراستاندارد و غيرعلمي بوده و داستان‌هاي كشورهاي غربي از جمله پسر شجاع، هاچ زنبور عسل، هاكلبري فين و ساير داستان‌ها را شامل شده است.
استاد علوم تربيتي دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به اشغال ۷۰% دانشگاه‌هاي كشور توسط دختران اشاره كرد و افزود: با ادامه اين روند در آينده‌اي نه چندان دور شاهد بروز و گسترش تفاوت‌ها و اختلافات فرهنگي خواهيم بود.
وي نقش زنان در مديريت مثبت زندگي در خانواده و مسئوليت‌هاي شغلي را مهم برشمرد و گفت: اين قشر بايد با خلاقيت‌هاي لفظي، زباني و مهارت‌هاي كلامي براي جهت‌دهي اخلاق به آموزش‌هاي فني از بهترين فرصت‌هاي درون‌سازماني و برون‌سازماني بهره جسته و چالش‌هاي فردي، اجتماعي و تهديدها را كاهش دهند.
اين همايش يك‌روزه به همت كميته بانوان و جوانان استانداري و مديريت آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اردبيل برگزار شد.

معاون وزير علوم در مراسم افتتاحيه دانشگاه باقرالعلوم(ع):
معارف‌اسلامي دانشگاه‌ها نيازمند رشدي كيفي است
رحمان عليزاده، مسئول روابط عمومي دانشگاه باقر العلوم(ع) قم روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار رسا اظهار داشت: مؤسسه آموزش عالي باقرالعلوم(ع) به همت معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و موافقت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به دانشگاه ارتقا يافت.
وي افزود: دانشجويان در اين دانشگاه در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي‌ارشد و دكتري مشغول به تحصيل مي‌باشند.
عليزاده به رشته‌هاي تحصيلي در اين دانشگاه اشاره كرد و اظهار داشت: فلسفه، كلام، تاريخ و علوم اجتماعي در مقطع كارشناسي و كارشناسي‌ارشد در اين دانشگاه داير مي‌باشد.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم از طريق كنكور سراسري و آزمون اختصاصي پذيرش مي‌نمايد.
معاون وزير علوم در مراسم افتتاحيه دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم بر رشد كيفي معارف اسلامي دانشگاه‌ها تأكيد كرد.
مهندس طاهري، معاون وزير علوم در افتتاحيه دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: نظام جمهوري اسلامي از بدو تأسيس در زمينه دانشگاه‌ها از باب كمي و كيفي رشد خوبي داشته است و الآن دو ميليون و سيصد هزار نفر در سطح كشور در حال تحصيلند.
وي افزود: در برنامه چهارم توسعه كشور پيش‌بيني شده كه در چهار سال باقي‌مانده روند رو به رشد داشته باشد و تعداد دانشجويان سراسر كشور به سه ميليون و ششصد نفر برسند.
وي در ادامه گفت: از لحاظ كيفي در رابطه با مراتب دانشگاهي از بدو پيروزي انقلاب عمدتاً تا سطح كارشناسي تحصيل مي‌شد اما حالا يكصد هزار نفر دانشجوي ارشد و بيست هزار نفر هم دكتري هستند. اين دانشجويان تحقيقات و پژوهش‌هاي بسيار موفقي داشته‌اند كه اكثراً در قالب پايان‌نامه بوده و زمينه رشد آنها از هفتصد مقاله چاپ شده در سطح بين‌المللي به 5700 مقاله رسيده است.
مهندس طاهري گفت: تدابيري انديشيده شده تا اين تحقيقات، كاربردي شود و باري از مشكلات جامعه را بردارد.
وي اظهار داشت: عليرغم توسعه كمي و كيفي دانشگاه‌ها، معارف اسلامي و مراتب ديني و اعتقادات دانشجويان بسيار ضعيف و نيازمند رشد حقيقي است. البته مراكزي چون دانشگاه امام‌صادق(ع) تهران، مفيد قم، رضوي(ع) مشهد، دانشجويان با بار علمي و معرفتي بالايي دارند.
معاون وزير علوم گفت: به طور كلي نظام مقدس جمهوري اسلامي بايد قوي‌تر و اصولي‌تر در پيشبرد اهداف معرفتي عمل كند.
حجت‌الاسلام حميد پارسانيا نيز طي بياناتي اظهار داشت: دانشگاه و حوزه علميه دو قالب كار و فرصت هستند كه رسالت اين دو مجموعه تدوين و توسعه علوم بر اساس بنيادها و اصول متناسب با حوزه تمدن و فرهنگ اسلامي است.
وي افزود: حوزه علميه قم ميراث‌دار ذخاير فرهنگي اسلام و شيعه است و با فراز و فرودهايي، شكل خاصي از روش آموزش را متناسب با پيشينه تاريخي خود حفظ كرده است.
رييس دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم اظهار داشت: اميدواريم وحدت حوزه و دانشگاه را با همكاري مديريت حوزه علميه به صورت يك قالب نهايي در اين دانشگاه شاهد باشيم.

طلاق،‌ فرجام نيمي از ازدواج‌ها در اروپا
در نشانه‌اي از يك بحران جدي در زندگي‌خانوادگي اروپاييان، در اتحاديه اروپا تقريباً از هر دو ازدواج، يك ازدواج به طلاق مي‌انجامد.
به گزارش ايرنا، بر اساس آماري كه توسط يوروستات دفتر آمار اتحاديه اروپا مستقر در لوكزامبورگ منتشر شد، در سال ۲۰۰۴ در ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا حدود ۲/۲ ميليون ازدواج صورت گرفت كه تقريباً يك ميليون مورد آن به طلاق منجر شد.
بيشترين ميزان طلاق در سال ۲۰۰۴ به ترتيب در جمهوري‌چك، ليتواني و استوني و پايين‌ترين ميزان طلاق در ايرلند، ايتاليا و يونان كه در اين كشورها مذهب نقش غالب را ايفا مي‌كند، گزارش شده است.
در اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۴ تقريباً ۴/۸ ميليون نوزاد متولد شدند كه حدود يك سوم آنان خارج از چارچوب ازدواج بوده است.
دو سوم از خانوارهاي اتحاديه اروپا بدون فرزند هستند و در اكثر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا داشتن يك كودك، متداول است.
اين آمارها به مناسبت روز بين‌المللي خانواده كه همه ساله در روز پانزدهم ماه مه برگزار مي‌شود منتشر شد.