try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 30 آبان, 1397

بايسته‌هاي مدير موفق نهاد در دانشگاه

Send to friendSend to friend
نام نویسنده: 
در گفتگو با حجت الاسلام سيد امين‌الله دادگر

اشاره
حجت الاسلام والمسلمين سيد امين‌الله دادگر، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر ري، از جمله مديران موفق امور دفاتر نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها است.
به همين بهانه، گفتگوي كوتاهي با او ترتيب داديم كه از نظر مي‌گذرانيد.
معارف

موفقيت خويش را در نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، در چه اموري مي‌دانيد؟
ضمن عرض سلام و ادب و خسته نباشيد به شما عزيزان و مخاطبان محترم نشريه معارف، در پاسخ به اين سؤال به‌نظر مي‌رسد مخاطبان و مسؤولان مافوق و ديگران بايد در مورد موفقيت‌ها ارزيابي و قضاوت نمايند. ولي آنچه به‌نظر مي‌رسد و به‌عنوان توشه و ويژگي لازم و تجربه در اين مسير قابل توجه مي‌باشد؛ عبارت است از: احساس مسؤوليت، دارا بودن دغدغه، انگيزه الهي، عشق به آرمان‌ها و مخاطبان، اميد به موفقيت، روحيه خستگي‌ناپذير، حركت جهادگونه و عاري از تشريفات زائد، تلاش بي‌وقفه همراه با خطرپذيري، انعطاف، تغافل، توجه ويژه به وظايف روحانيت و پناهگاه عاطفي و معنوي، تعامل با همه اقشار و مجموعه‌هاي دانشجويي، توجه ويژه به اساتيد و اعضاي هيأت علمي، حساس بودن نسبت به مطالبات حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري و پيگيري‌هاي لازم، رصد دائمي تحولات فرهنگي و سياسي، تقويت شبكه نيروهاي ارزشي، و... .
بدون شك هر اندازه اين ويژگي‌ها در انسان، آن هم روحاني دانشگاه برجسته‌تر وقوي‌تر باشد، توفيقات مضاعف و تأثيرگذاري بيشتر خواهد بود.
تجربياتي كه در راستاي مديريتي خويش داشته‌ايد، يا به تعبير امروزي در مواقع بحراني مديريت نموده‌ايد را با ذكر خاطره‌اي بيان نماييد.
در يكي از سال‌ها، اختلاف شديدي بين مديريت دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرري و اعضاي هيأت علمي دانشگاه صورت گرفت. اظهار نظرهاي تند، هم در فضاي اساتيد و هم در فضاي مديريت، شدت يافت و برخي از مسؤولان كار را به جاهاي نامناسبي رساندند، به‌گونه‌اي كه فضاي اهانت و توهين به يكديگر شديد شد.
با احساس مسؤوليت و دغدغه و مطالبه اساتيد و مسؤولان، جهت حل و فصل اين مسأله و رفع اختلاف بر اساس وظايف روحانيتي، ورود پيدا كردم و تمامي حرف‌ها، ديدگاه‌ها و اظهارنظرهاي گروه‌هاي مختلف اساتيد معترض را با حوصله و آرامش در مدت شش، هفت جلسه، و صرف ساعت‌ها وقت شنيدم و مهم‌ترين نكات را يادداشت نمودم. بعد از آن جلسات اساتيد، تمامي حرف‌ها و نظرات مديريت را نيز با حوصله و وقت‌گذاري طي سه جلسه نسبتاً مفصل شنيدم و أهم نكات را يادداشت كردم.
سپس دو جلسه نسبتاً طولاني به‌طور خصوصي جهت انتقال مناسب ديدگاه‌ها، انتقادات و راهكارهاي اساتيد با نگاه واقع‌بينانه و وقت‌گذاري لازم انجام شد. جمع‌بندي بنده اين بود كه بخشي از نظرات اساتيد و مديريت قانوني، متقن و به‌حق است و لذا بر اشتراكات و حرف‌ها و نظرات به‌حق با ارائه راهكارهاي مناسب تأكيد نمودم. ولي متأسفانه به‌علت شدت توهين‌هاي صورت ‌گرفته و اختلافات فيما بين (اساتيد و مديريت)، پس از پيگيري منطقي و اخلاقي و مستمر عليرغم انعطاف اساتيد و مديريت، برخي از افراد فرصت‌طلب و داراي روحيه نفاق، با تلاش‌هاي غير اخلاقي و دامن زدن به اختلافات بين آن‌ها موجب شدند اين مسأله حل نشود و كار را به‌جايي رساندند كه نظر مديريت اين شد كه اگر مسئول نهاد نمايندگي نظر مديريت را حمايت ويژه نمايد، اساتيد عقب‌نشيني و سكوت خواهند نمود. بنده عليرغم فشارهاي نامناسب مديريت وقت، حاضر به پذيرش شيوة نابه‌حق و غير منطقي و غير قانوني در اين موضوع نشدم؛ چرا كه معتقدم رسالت روحانيت ارائه و تبيين منطق حق و قوي و اصرار بر آن در تمامي بحران‌هاست.
مهم‌ترين توصيه‌اي كه مديران براي موفق بودن لازم است مورد توجه داشته باشند، از نظر شما چيست؟
به‌نظرم در شرايطي كه نظام سرمايه‌داري به بن‌بست رسيده و دنياي غرب و دشمنان اسلام و انقلاب با تمامي قدرت رسانه‌اي خود به ميدان آمده و در تلاشند تا نسبت به دين‌زدايي و علم‌زدايي در دانشگاه‌ها موفق شوند، احساس مسؤوليت، انگيزه الهي، عشق به مخاطب، شناخت وظيفه و تكليف، انضباط لازم، تلاش مستمر، شناخت محيط و مخاطب، نيازسنجي و اولويت‌گذاري، آموزش نيروها، تقويت روحيه مشاركت و كار جمعي، انعطاف، بهره‌گيري از تجربيات ديگران، صبر و حوصله در مواجهه با بحران‌ها و مخاطب، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي لازم براي يك مدير موفق در اين رسالت مهم در صحنه دانشگاه است.
در پايان موفقيت شما عزيزان و همه دلسوزان عرصه علم و فرهنگ در دانشگاه‌ها را از خداوند متعال مسألت مي‌نمايم.