try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 9 آذر, 1400

طريقِ سعادت

Send to friendSend to friend
زیر عنوان: 
همايش نكوداشت آيتِ رباني حاج شيخ علي سعادت‌پرور (پهلواني تهراني)

همايش «طريق سعادت» با هدف نكوداشت شخصيت آيت‌الله علي سعادت‌پرور(ره) با حضور شماري از شاگردان ايشان در دانشگاه تبريز برگزار شد.
حجت الاسلام عليزاده، مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز، در اين همايش اظهار داشت: نسل جوان جامعه تشنه معنويت و عرفان ناب اسلامي هستند كه بايستي پاسخگوي اين نياز معنوي بود. وي خاطرنشان كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با توسعه و شكوفايي مراكز علوم ديني و حوزه‌هاي علميه، شاهد گسترش مباحث فلسفي، كلامي و فقهي هستيم؛ اين در حالي است كه قبل از انقلاب فضاي غالب سكولاريستي جامعه اجازه طرح مباحث اخلاقي و معنوي را به علما نمي داد. وي ادامه داد: با وجود اين كه در سال‌هاي پيش از انقلاب تلاش‌هاي فراواني براي خاموشي نور دين و معنويت از سوي رژيم حاكم صورت گرفت؛ اما با مجاهدت علما شاهديم كه مباني سكولاريستي در عرصه‌هاي تربيتي جاي خود را به مباني ديني داده‌اند. حجت‌الاسلام عليزاده افزود: وجود و آثار با بركت علمايي چون امام راحل، شهيد مطهري و مرحوم آيت‌الله سعادت پرور نشان داد كه نيازمند ورود حوزه و دانشگاه به مباحث اخلاقي و معرفتي هستيم؛ چراكه در غير اين صورت شاهد بروز و ظهور جريان‌هاي كاذبي چون عرفان‌هاي ضاله خواهيم بود.
همچنين علوي، رئيس دانشگاه تبريز در سخناني مهم‌ترين سيره علماي شيعه را حركت در مسير حق و حقيقت، بدون افراط و تفريط دانست و اظهار داشت: از ديدگاه مباني اسلامي، نه تصوف و نه رهبانيت، راه رسيدن به معرفت و عرفان است، بلكه حركت در مسير درك دين و معارف اسلامي بدون افراط و تفريط رمز طريق سعادت است.
گفتني است، آيت‌الله علي سعادت‌پرور(پهلواني تهراني) در سال 1305 ه.ش در تهران تولد يافت. وي از نوجواني در محضر اساتيد بزرگي مانند شيخ محمد زاهد، آيت‌الله حاج شيخ علي‌اكبر برهان، آيت‌الله‌العظمي مرعشي نجفي، آيت‌الله‌العظمي بروجردي و حضرت امام خميني حاضر شد و تا مرحله اجتهاد پيش رفت. از آنجا كه وي به مباحث اخلاقي ـ عرفاني و طي مراحل سير و سلوك علاقه فراواني داشت، مدت ۴۰ سال در محضر علامه طباطبايي حضور يافت. آيت‏‌الله پهلواني به‏‌واسطه انجام دستورات اخلاقي و درك فيوضات روحاني مرحوم علامه، به درجاتي از عرفان و معنويت دست يافت كه پس از رحلت علامه طباطبايي، برخي از شاگردان آن استاد فرزانه، با اصرار فراوان، خوشه‏‌چين اخلاق و عرفان آيت‏‌الله پهلواني شدند و ايشان در طول حيات خود، شاگردان بسياري را تربيت كرد و نفوس مستعدي را به وادي سير و سلوك رهنمون شد.
از جمله آثار قلمي به‏ يادگار مانده از آن سالك طريق توحيد و معرفت، مي‌توان به مجموعه نفيس و گرانقدر«جمال آفتاب»، شرح غزليات حافظ «قرآن و فطرت»، «جلوه نور»، «فروغ شهادت»، «سر ّالاسراء؛ شرح و تفسير حديث شريف معراج»، «معارف ادعيه»، «راز دل» و «پاسداران حريم عشق مجموعه ۲۰ جلدي كلمات عرفا» و … اشاره كرد.
ادعاي آيت‌اللهي نداشته باشيد!
حجت‌الاسلام محمد روحي، استاد حوزه و دانشگاه و از شاگردان آيت‌الله سعادت‌پرور، در همايش «طريق سعادت»، اظهار داشت: آيت‌الله‌ سعادت‌پرور استادي خداگرا، اخلاقي و متواضع براي شاگردانش بود. وي با بيان اين‌كه شخصيت علامه طباطبايي در وجود مرحوم آيت‌الله سعادت‌پرور تجلي يافته بود، گفت: آن مرحوم هيچ شأني براي خود قائل نبود؛ هر گاه سخن صحيح حتي از طلبه‌اي‌مي شنيد، قبول‌مي كرد و حتي گاه به اشتباه خود معترف‌مي شد؛ هر هديه‌اي كه دريافت‌مي كرد، به شاگردان خود اهدا‌مي كرد؛ و اصلا اجازه نمي داد كسي لفظ «آيت‌الله» كه هيچ، حتي «حجت الاسلام» هم به وي خطاب كند. وي با اشاره به اينكه مرحوم سعادت پرور حساسيت خاصي بر تربيت شاگردان داشت و تلاش كرد شاگرداني متواضع، دنياگريز و در عين حال عارف و مجتهد تربيت كند، تصريح كرد: مرحوم سعادت پرور تاكيد‌مي كرد كه مجتهد شويد اما ادعاي آيت‌اللهي نداشته باشيد.
شاگرد مرحوم سعادت‌پرور با اشاره به اين كه آن عالم وارسته از هر جهت نسبت به تربيت شاگردان همت داشت، افزود: در مواردي شاگردان خود را به استاد ديگري حواله‌مي كرد، يعني اين گونه نبود كه مريدبازي كرده و شاگردان را از همه ابعاد به خود وابسته كند. وي تواضع، جامع‌نگري، دنياگريزي، اخلاق‌مداري، تهذيب نفس، مجاهدت علمي، توجه توحيدي به تمامي امور و تلاش شبانه روزي در جهت تربيت شاگردان را از ديگر ابعاد شخصيتي آن مرحوم برشمرد و گفت: آن مرحوم در تمامي شئون خداگرا بود و هيچ كار خود را به كسي واگذار نمي كرد.
شاگرد مرحوم آيت‌الله سعادت‌پرور با تشريح برخي از سيره و روش زندگي آن مرحوم افزود: آن عالم وارسته تا آخرين لحظات عمر با بركت خود به امور علمي مشغول بود، تا جايي كه اواخر عمر ديگر چشمانش قادر به مطالعه نبود و با ذره‌بين به مطالعه‌مي پرداخت. وي با بيان اينكه آن مرحوم همواره براي مرگ آماده بود، تصريح كرد: هيچگاه دنبال مريدبازي نبود و همواره احترام خاصي به علامه طباطبايي قائل بود، به عبارت ديگر تمام شئون زندگي خود را شبيه آن عارف و عالم وارسته كرد و همواره تلاش داشت كه مانند علامه نظريات بكر را به صورت كاملا ساده بيان كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌كه مرحوم آيت‌الله پهلواني حامي انقلاب اسلامي، امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود، افزود: ايشان يك انقلابي تمام معنا بود، به طوري كه تمامي اخبار نظام را رصد‌مي كرد و ارادت عجيبي نسبت به حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي داشت.
عرفان كاذب، حقيقت انسان را ذبح‌مي كند
آيت‌الله محمدباقر تحريري، استاد حوزه علميه قم، و از شاگردان برجسته آيت‌الله‌ سعادت‌پرور، در همايش «طريق سعادت»، اظهار داشت: براي شناخت شخصيت هر عالمي، بايستي به فرمايشات و به سيره علمي‌اش مراجعه كرد. وي با بيان اين كه علماي شيعي با تأسي از شخصيت عالي حضرت فاطمه(س)، پي به حقيقت عبوديت بردند، خاطرنشان كرد: خداوند متعال صراط مستقيم را براي تمامي بندگان هدف قرار داده است، كه هدف اعلاي اين صراط، رسيدن به اوج عبوديت و شناخت حقيقت وجودي و عالم است. اگر انسان در حقيقت وجودي خود تأمل كند، همان نداي الهي را از فطرت خود خواهد شنيد و اگر به اين نداي معرفتي توجه كند، به يقين به حقايقي خواهد رسيد كه طريق سعادت را رهنمون‌ مي‌شود.
آيت‌الله تحريري تصريح كرد: مرحوم آيت‌الله سعادت پرور به نظام دقيق تربيتي دست يافت و توانست شناخت حقيقي از عبوديت و بندگي داشته باشد. وي افزود: بيانات و آثاري كه از آن مرحوم وجود دارد، نشان از مدارج علمي و معرفتي اين عالم وارسته است. آيت‌الله سعادت‌پرور با تلمذ در محضر اساتيدي چون عارف بالله و مفسر كبير قرآن كريم، علامه طباطبايي ظرف وجودي خود را از معرفت الهي و شناخت حقيقي سيراب كرد.
اين استاد حوزه علميه قم در بخش ديگري، با تأكيد بر اين كه تفاوت اصلي معارف ديني اسلام با ديگر روش‌هاي غير توحيدي، توجه به فطرت بشري است، اظهار داشت: دين‌مي خواهد انسان را آن گونه كه هست بشناساند، اما عرفان‌هاي كاذب و نوظهور و يا گروه‌هاي شيطان پرستي، ماهيتي كاملا مغاير با فطرت بشري دارند. وي با بيان اين‌كه عرفان‌هاي كاذب، حقيقت وجودي انسان را ذبح‌مي كنند، تصريح كرد: تعبير از شيطان‌پرستي تنها مختص گروه خاصي نيست؛ بلكه همه روش‌هاي غيرالهي كه دست نخورده باشد، شيطاني است. امروز در فضاهاي دانشگاهي اين خطر وجود دارد كه آيا دانشجويان را در مسير الهي تربيت‌مي كنيم و يا در مسير شيطاني؟!
رهايي از هواي نفس لازمه كسب اخلاق و معرفت است
حجت الاسلام محمدحسين شيرازي، استاد حوزه علميه قم، نيز در همايش «طريق سعادت»، اظهار داشت: بنا بر احاديث و روايات وارده، هرگاه دو روز انسان، با يكديگر تفاوتي نداشته باشد و يا امروزش از ديروزش بدتر شود و در مسير تكامل حركت نكند، زيان كرده است. وي با اشاره به رواياتي از حضرت علي×ادامه داد: اگر انسان شناختي از هدف خلقت نداشته باشد، نمي تواند نفس را مايه سعادت خود بداند. دنيا فرصتي براي تفكر و تحول در مسير زندگي براي رسيدن به قرب الهي است؛ در غير اين صورت فرداي قيامت فرصتي براي جبران نخواهد بود. مولاي متقيان ارزش هر لحظه بشر را، بهشت‌مي دانند.
اين استاد حوزه با بيان اين‎كه انسان براي رسيدن به كمال آفريده شده است، افزود: براي شناخت مسير حق و صراط مستقيم، اسباب، ابزار و سببي‌مي خواهد كه قرآن، سنت، احاديث و روايات وارده، راه هايي براي كسب معرفت هستند؛ البته در راه‌مي توان به سيره و سلوك مخلصان راه حق نيز رجوع كرد. بزرگاني همچون آيت‌الله سعادت پرور عمر خود را در مسير عبوديت و تحصيل معارف اصيل اسلامي و تربيت شاگرداني متعدد به سر برد. روش و سيره بزرگان اخلاقي چون آيت‌الله سعادت پرور بر اين بود كه انسان اسير نفس خود نشود، اگر انسان از هواي نفس خارج شود، لذت عبوديت را خواهد چشيد و حقيقت بندگي را خواهد يافت؛ مسيري كه ائمه اطهار‌(ع) و بزرگان دين همواره به آن تأكيد داشته‌اند.
استاد حوزه علميه قم افزود: مبادا زندگي دنيوي چنان ما را در خواب غفلت فرو برد كه از حقيقت بندگي دور بمانيم. بايد با نفس خود شرط كنيم كه زندگي دنيوي براي حركت در مسير صراط مستقيم است. سرسخت‌ترين دشمن ما، نفس ما است، بايد ضمن مشارطه با نفس خود، مراقبه، محاسبه و معاتبه از نفس نيز داشته باشيم.