try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: شنبه, 27 مهر, 1398

هست‌ها و بايدهاي تبليغ در دانشگاه

Send to friendSend to friend
نام نویسنده: 
در گفتگو با حجت‌الاسلام واعظی مسئول طرح حكمت مديريت امورمبلغان

با تشكر از اين‌كه وقت خود را در اختيار نشريه معارف گذاشتید، لطفاً ابتدا ساختار اداري، رسالت و وظیفه اصلی اداره امور مبلغان نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها را بيان فرماييد.
ضمن تشکر از حضرت‌عالی و همکارانتان به جهت اهتمام در انتشار نشریه خوب و وزین معارف، مديريت امور مبلغان نهاد عهده‌دار اعزام روحانيون فاضل از حوزه‌هاي علميه به ويژه حوزه علميه قم به دانشگاه‌هاي سراسركشور به عنوان مبلغ معارف دين و مكتب اهل‌بيت(ع) است كه اين مبلغان با بهره‌گيري از شيوه‌هاي متنوع در ميان دانشگاهيان در سطوح مختلف به تبيين و ترويج معارف قرآن و اهل‌بيت(ع) مي‌پردازند.
این مدیریت دو اداره دارد 1. اداره اعزام مبلغ 2. اداره شبکه تبلیغی دانشجویان و اساتید. اداره اعزام مبلغ با سابقه 20 ساله از قديمي‌ترين ادارات نهاد به حساب مي‌آيد و شايد بتوان گفت اولين حضور اثرگذار را در ميان دانشگاهيان داشته است كه با گذشت اين سال‌ها و متراكم شدن تجارب بحمدلله به توسعه، پيشرفت و كارآمدي مطلوب رسيده است. در اين اداره واحد جذب مبلغ داریم که از میان فضلای حوزه پس از طي مراحل امتحان كتبي و مصاحبه احراز توان علمی‌ و مهارت‌های تبلیغی داوطلبان، براي تبليغ در دانشگاه جذب مي‌شوند.
تبلیغ ما دو حیطه دارد یعنی مبلغ ما دو مخاطب دارد 1. دانشجویان 2. اساتید دانشگاه‌ها. البته بخش تبلیغ ما برای اساتید دانشگاه هنوز به خوبی فعال نشده است ولی تبليغ برای دانشجویان در نقطه مطلوب خود قرار دارد و الحمدلله در این زمینه با تجربه هستیم، و رویکرد اعزام ما تبلیغ چهره به چهره است.
تا آنجا كه بنده خبر دارم ايده مقام معظم رهبری در تبلیغ دانشگاهی ازميان شيوه‌هاي مختلف تبليغي اين‌است‌كه روحانیون به اتاق دانشجویان بروند و آنجا به شکل غم‌گسارانه و هم‌دلانه، حرف‌های دانشجو را بشنوند، سخنرانی کنند و حتی جلسه پرسش و پاسخ عمومی تشکیل بدهند، سر زدن به محیط شخصی دانشجو و شنیدن حرف دل او بسیار ارزش بالایی دارد. ما هم سبک تبلیغمان را این‌گونه بسته‌ایم و احساس مي‌كنم كه رضایت همکاران و دانشجویان از مبلغان ما در دانشگاه‌ها به جهت اتخاذ این روش است که مبلغان ما دو نفر دو نفر یا سه نفر سه نفر فارغ از هرگونه محیط نظارتی با دانشجوها گپ می‌زنند، دانشجویان هم حرف دلشان، شبهات اجتماعی سیاسی و مباحث دینی را که دارند مطرح می‌کنند. البته بدون شك شيوه‌هاي ديگر مانند سخنراني و منبر، پرسش و پاسخ و... جايگاه و ارزش خود را داراست. با توجه به وجود خطبای خوب در جمع مبلغان‌مان تبلیغ منبر، بحث اداره جلسات پرسش و پاسخ، بحث تشکیل حلقه‌های معرفت توسط مبلغان و کرسی‌های آزاد‌اندیشی هم داريم ولي پيشگامي با روش تبليغ چهره به چهره است
مشارکت شما از چه جنسی است؟
سبک ما این‌گونه است که اگر دفتر دانشگاه یا گروه معارف بگوید قرار است کرسی آزاداندیشی یا حلقه معرفتی یا گفتگو یا مناسبت یا مناظره علمی برگزار شود و احتیاج به استادی در این تخصص داریم، اگر تقاضا در زمان مشخص و مناسبي باشد به این نیاز پاسخ می‌دهیم و مي‌توانيم اساتيد و مبلغان را اعزام نماييم.
در بخش تبلیغ برای دانشجویان چند سبک اعزام تبلیغی داریم که آنها را به تبلیغ مناسبتی، تبلیغ اردویی، تبلیغ مقطعی و مستمر نام‌گذاری کرده‌ایم.
تبلیغ مناسبتی مانند مناسبت‌هاي ماه محرم، ماه مبارک رمضان، ایام فاطمیه و دهه آخر ماه صفر و این‌گونه مناسبت‌هاست.
آيا تبليغ در مناسبت‌های ملی مانند ايام‌الله دهة فجر و يا ديگر مناسبت‌ها نيز برقرار است؟
مناسبت‌هایی مثل 22 بهمن یا دهة فجر چون بین تعطیلی‌های دو ترم تحصیلی دانشجویان است متأسفانه از حیطة تبلیغی ما خارج است گر چه باید تدابیری اندیشیده شود تا دهه فجر به فضاي پوياي تحصيلي اضافه شود چون دانشجویان موتور حرکت‌های اجتماعی هستند اگر دهه فجر در فضای دانشگاه و دانشجویان زنده شود بسيار عالی می‌شود.
در یک تبلیغ مناسبتی مبلغان توانمند ما مي‌روند در خوابگاه‌های متعدد دانشگاهی و بعضي از آنها در خود دانشگاه مستقر مي‌شوند و با دانشجویان بحث و گفتگو می‌کنند و در این مدت با هیئت‌های مذهبی هم مرتبط مي‌شوند و سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ، سرزدن به اتاق دانشجویان و... دارند.
مبلغی که به دانشگاه می‌فرستیم خودش را در معرض انواع فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی قرار می‌دهد و بر اساس ميزان توانمندي‌اش شيوه‌هاي مختلف تبليغي را به كار مي‌گيرد.
تبلیغ اردویی؛ دانشگاه‌ها اردوهای علمی، زیارتی و تفریحی زیادی برگزار مي‌كنند الحمدلله همکاران ما در دفاتر نهاد برای بسياری از اردوها تقاضای مبلغ می‌کنند چون دانشجويان می‌خواهند این چند روز که با هم هستند یک مبلغ هم کنار آنها باشد یکی از اعزام‌های خوب ما اعزام اردویی است چون كوتاه است و با درس خواندن مبلغان تلاقي چنداني ندارد.
نكته قابل توجه اين است كه اعزام‌های ما منوط به درخواست میزبانان مبلغان است که این میزبان‌ها دفاتر نهاد یا دفاتر فرهنگی اسلامی در دانشگاه‌ها یا مراکز علمی دانشگاهی هستند، اگر معاونت فرهنگی آنها تقاضا کند و ما احراز کنیم که برای مبلغ ما برنامه فرهنگی تبلیغی طراحي شده است اعزام می‌کنیم، شرط ما تقاضاست ما بازوی همكارانمان در دانشگاه هستیم، اگر آنها برنامه نداشته باشند ما هم اعزامي نداريم. الحمدلله از اعزام‌های اردویی استقبال می‌شود. اردو‌های زیارتی، اردوهای راهیان نور، اعزام به مناطق جنگی، اردوهای جهادی که چند سالي است تشكيل شده است داشته‌ایم که مبلغان‌مان را برای چند روز فرستاده‌ایم مثل اردوهای جهادی که برنامة مبلغ در آن منطقه برای دانشجوهاست ولي براي خود منطقه و اهالی آنجا هم بنا به اقتضا برنامه تبليغي دارد.
اعزام مقطعی؛ برنامه‌ای مناسبتی در دانشگاه و برحسب نیاز آن دانشگاه است. فرض کنید یک جشن فارغ‌التحصیلی گرفته‌اند یا مثلاً در دانشگاهی مناسبتی خاص می‌باشد همکاران ما در دانشگاه با بيان ويژگي برنامه‌شان از مبلغان و اساتيد دعوت مي‌كنند ما هم مبلغان متناسبی که تقاضا کرده‌اند را اعزام می‌كنیم.
اعزامی هم به صورت مستمر داریم که این را ضمن توضیح گروه‌های تبلیغی عرض می‌کنم.
به حمدلله دو سال است که گروه‌های تبلیغی در اداره اعزام مبلغ شکل گرفته است قبلاً مبلغان از اين اداره به دانشگاه‌های مختلف اعزام می‌شدند كه احتمال داشت در ده سال سابقه تبلیغی یک مبلغ ما بیست - سی دانشگاه در کارنامه‌اش وجود داشته باشد.
طرح گروه‌هاي تبليغي؛ همیشه از طرف مبلغان تقاضا بوده که به طور مستمر به یک دانشگاه یا خوابگاه اعزام شوند تا ماندگاری تبلیغی و اثرگذاری بیشتر شود. گروه‌هاي تبلیغی در يك كلام این است که جمعی از مبلغان‌مان را بر اساس نیاز یک دانشگاه یا یک استان برای مدت سه، چهار سال به این دانشگاه اختصاص می‌دهیم که فرصت‌های تبلیغی در آن دانشگاه صرفاً از میان این گروه باشد و در خود آن گروه سرگروهی مشخص مي‌شود که بتواند با اداره اعزام و همکاران ما در دانشگاه‌ها هماهنگي داشته باشد. مثلاً فرض کنید ده نفر به یک دانشگاه اعزام شوند این ده نفر خوابگاه‌ها را بین خودشان تقسیم کرده ‌و هر كدام یک سال مسئوليت خوابگاه مشخصي را به عهده مي‌گيرند در این صورت هر وقت که مبلغ به آنجا می‌رود کار تبلیغی‌اش از اولین ساعت ورود شروع می‌شود چون قبلاً با آنجا آشنا شده است در حالي‌كه اگر متفرق و متفاوت می‌فرستادیم روزهاي اول صرف آشنایی با بچه‌ها می‌شد و تا می‌خواست حرکت تبلیغی گرم شود زمان مشخص شده تمام می‌شد.
همزمان با تشكيل گروه‌های تبلیغی زمینه اعزام مستمر هم فراهم مي‌شود یعني با دفاتر نهاد در دانشگاه‌ها هماهنگي صورت مي‌گيرد كه برنامه‌ریزی داشته باشند و هر پنجشنبه و جمعه يا حتی بعضی از روزهای اول هفته به‌صورت مستمر مبلغان به آنجا اعزام شوند به گونه‌اي که هر هفته مبلغ در دانشگاه حضور داشته باشد این پيشنهاد با استقبال گرم مسئولان دفاتر مواجه شد. دوستان با توجه به شرایط خودشان برنامه‌ریزی کرده‌اند و الحمدلله گروه‌های تبلیغی متعددی برای دانشگاه‌های مختلف مشخص شده‌اند - به این نکته كه توانمندی‌های متنوعی در ترکیب تبلیغی گروه ما باشد که بتواند نیازمندی آن دانشگاه را پاسخ دهد هم توجه داشته‌ايم- . بعد براي گروه‌هاي تبليغي مي‌توان بحث تبلیغ گروهی را آغاز نمود. تبلیغ گروهی، تبلیغ گروهی این است که ده نفری که به این دانشگاه اعزام می‌شوند بر اساس توانمندی‌هایشان برنامه را بر‌عهده بگیرند و مبلغی كه در امر مشاوره متخصص است مشاوره آن دانشگاه را به عهده می‌گیرد مبلغی كه در خطابه و منبر قوی است خطابه و منبر را عهده‌دار می‌شود یعنی ده نفر متکفل برنامه‌ها هستند، الان هر کسی به شکل فردی می‌رود و متکفل یک خوابگاه است.
الآن چند درصد اعزام‌هاي دانشگاه‌های شما به شکل گروه‌های تبلیغی است؟
تقریبا 90% از اعزام‌های ما به شکل گروه‌های تبلیعی است. شیوه تبلیغی متفرقه خیلی کم داریم و گروه‌های تبلیغی مورد استقبال مبلغان ما هم قرار گرفته‌اند.
تبليغ تخصصي؛ طرح تبليغ تخصصي گام ديگر تبلیغ است، تبلیغ تخصصی به این معناست که جمعی که در موضوعی تخصص دارند با تقاضای دفاتر نهاد به آن دانشگاه اعزام می‌شوند. فرض کنید برنامه‌ریزان دانشگاهي احساس می‌کنند این‌جا باید به عنوان مثال موضوع غرب‌شناسی يا موضوع روشنفکری يا حجاب کار شود ما بايد اینجا گروه‌های تخصصی متشکل از شش، هفت نفر داشته باشیم که سه، چهار روز یا یک هفته در آن دانشگاه مستقر شوند و از طریق برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و برگزاری حلقه معرفت يا حتی با برگزاری نمایشگاه فرهنگی، گفتمان تبلیغی آن هفته آن دانشگاه را مثلاً مسئله حجاب يا مسئله روابط با آمریکا قرار بدهند قاعدتاً دوستان ما در دفاتر بر اساس نیازی که دارند تقاضا می‌کنند. فرض کنید در دانشگاهی بحث عرفان‌های نوظهور به طور جدي مطرح است روشن است كه فعاليت گروه تخصصي عرفان‌هاي نوظهور مي‌تواند در آنجا مؤثر و كارآمد باشد. ما زمینه‌های گروه تخصصی را ایجاد کردیم بعضی از گروه‌ها مثل گروه تخصصی عرفان‌های نوظهور هم تشکیل شده، البته گروه تخصصی حجاب، گروه تخصصی غرب‌شناسی، مباحث سیاسی و اخلاق دانشجویی هم داریم ولی هنوز در فاز اجرا نرفته‌ایم گرچه در بعضی از دانشگاه‌ها به‌طور محدود اجرا کرده‌ایم. بر فرض یک دانشگاه با آسیبی مواجه است، طبیعتاً برای حل آن آسیب در آنجا یک گروه متخصص مستقر می‌شوند و بر می‌گردند.
سازماندهی گروه‌ها؛ هر گروه تبلیغی متشکل از چندین مبلغ است كه یک سرگروه دارد بعضی از گروه‌ها از يك مربي برخوردارند و هر هفته مباحث علمي مرتبط با تبليغ دانشگاهي را مباحثه مي‌كنند و حتی همة گروه هر ماه یک بار برای ارتقای توانمندی‌ها و انتقال آخرین تجارب خودشان با هم جلسه تشکیل می‌دهند اداره اعزام هم ماهانه با سر گروه‌ها که جمع قابل توجهی هستند جلسه کاری می‌گذارند و معضلات و نقاط قوت و تجربیات در آن جلسه رد و بدل می‌شود که خیلی هم مورد استقبال سرگروه‌ها هست چون از تجارب همدیگر استفاده می‌کنند.
نسبت به تبلیغ گروهی و گروه‌های تخصصی هم قاعدتاً باید برنامه‌هایی از قبيل ایجاد انسجام و هماهنگی بین چند نفر از این گروه، ارتقاي علمی آنها و فراهم‌سازی قالب‌های جدید برای ارائه مطالب در گروه‌ها داشته باشیم. در اداره اعزام یکی دو طرح هم اجرا شده است طرحی به نام تربیت مبلغ داریم كه قدري در مورد آن توضيح مي‌دهم. قبلاً فضلاي حوزوي که به نقطه بالفعلی مي‌رسيدند، (مثلاً سه، چهار سال درس خارج مي‌خواندند) را جذب مي‌كرديم ولي الان حدود سه، چهار سال است مبلغان‌مان را به شکل فعال تأمین می‌کنیم جدای از اینکه راه قبلي استمرار دارد از میان طلبه‌های توانمند که هنوز وارد درس خارج نشده‌اند با ملاك‌هاي مشخص براي شركت در طرح تربیت مبلغ شهید ضابط، جذب كرديم در دوره اول 50 نفر طلابی که در این سطح علمی بودند (مثلاً رسائل یا کفایه خوانده و سابقه دانشجو بودن هم داشته باشند) را جذب مي‌كرديم این 50 نفر را به هفت گروه تقسیم کردیم در کنار هر یک از این گروه‌ها یک مربی قرار داشت از مبلغان با‌سابقه و با ‌روحیه تربیتی که در کنار این‌ها بودند، مباحث علمی را با هم می‌گذراندند. در طرح شهید ضابط چند کار انجام می‌شد، 1. جلسات هفتگی كه در بارة تجارب تبلیغی با هم گفتگو می‌کردند. 2. بحث نشست‌های ماهیانه هر ماه یک نشست علمی برای اینها برگزار می‌کردیم و از یک ماه قبل منابع آن را پیش مطالعه مي‌کردند و در آن نشست با حضور ذهن با اساتید متخصص مواجه شوند مرحله مقدماتي دوره شهید ضابط دو سال طول کشید دوره تکمیلی آن هم دوسال است. مخاطبان طرح در طول این مرحله مقدماتي 30 روز هم به شکل کارورزی تبلیغ می‌رفتند یعنی در کنار مبلغان موفق ما قرار می‌گرفتند و در اين مدت مسائل مختلف تبليغي از قبيل نحوه ارتباط‌گيري، مواجهه با سؤال و ارائه پاسخ و... را مشاهده و تجربه مي‌كردند.
تحصیلات این مبلغان در چه سطحي است؟
تحصیلات این مبلغان از پایان لمعتین تا شروع کفایه است. وقتی این‌ها چهار سال آموزش ببینند با توجه به آموزش تخصصی تبلیغی که دیدند می‌شوند سال اول یا دوم درس خارج و دیگر مبلغ آموزش دیده ما به حساب می‌آیند مباحث گذشته و تجربه هم که دارند.
الحمدلله دو دوره پنجاه نفره از برادران جذب کردیم که هر دو دوره دو سالشان را گذراندند و وارد دوره تکمیلی شدند پنجاه نفر هم خواهر جذب کردیم. طرح شهید ضابط در مجموع 150 مخاطب داشت البته سال جذب آنها با فواصل یک ساله انجام گرفته است دوره تکمیلی هم طراحی شد. در این طرح یک شورای سیاست‌گذاری بسیار فعال بود که الحمدلله به نظر من در فضاهای تبلیغی فرهنگی جزو شوراهای نمونه به شمار می‌آمد جلسات منظم هفتگی هم برای طراحی این برنامه بود که بسیار برنامه منضبط و عالمانه‌ای متناسب با فضای تربیت مبلغ برای دانشگاه ریخته شد، این شورا طرح مرحله تکمیلی را هم طراحی کردند. همزمان در مرکز آموزش ما برای تربیت مبلغ دورة استاد قرائتی طراحی شد مخاطبان آن با یک‌سال درس خارج حضور داشتند که با آموزش سریع‌تر آماده اعزام شوند اين دوره هم با یک سری مباحث یک‌ساله اجرا شد وقتی به مرحله دوره تکمیلی رسیدند دوره شهید ضابط و دوره استاد قرائتی با هم ادغام شدند و طرح عمارها را تشکیل دادند و همان طرح تکمیلی اجرا مي‌شود. طرح تکمیلی شهید ضابط برای خواهران در اداره اعزام مبلغ برگزار می‌شود پنجاه نفر از خواهران به مرحله تکمیلی رسیده‌اند و الحمدلله برنامه‌هایشان را پیش می‌برند این هم از دوره‌های آموزش مبلغ است.
نكته پاياني در مورد اعزام مبلغان به دانشگاه‌ها اين‌كه بحمدالله سنت حسنه‌اي كه در اداره اعزام نهاد وجود دارد گفتگوي مستقيم با مبلغان پس از اعزام‌هاي سراسري است كه تا‌كنون سعي شده هر مبلغ حداقل در هر سال يكبار با مدير امور مبلغان در مورد مسائل تبليغي گفتگو كرده و نكات و ايده‌هاي خود را مطرح مي‌كند چون مبلغان ما کارشناس و مدیر فرهنگی هستند وقتی با صحنه فرهنگی مواجه می‌شوند ایده‌ها، طرح‌ها و پیشنهاد‌هایی برای ارتقاي آن محیط‌ها دارند که نمی‌شود در جلسات جمعی از آنها استفاده کرد بلکه باید حرف‌های آنها را بشنویم و این ایده‌ها را به کسانی‌که باید برنامه‌ریزی و اجرا کنند برسانیم این تقریباً اجمالی از برنامه‌های اعزام ما بود.
اداره شبکه تبلیغی دانشجویان و اساتید؛ اداره دیگری به نام اداره شبکه تبلیغی دانشجویان و اساتید هم داریم، طبق این ایده که از طرف مسئولان محترم نهاد مطرح می‌شد که تبلیغ دین احتیاج به قشر خاصی ندارد زيرا تبیین معارف اسلامی را باید روحانیت انجام دهد ولی تبلیغ و ترويج اين معارف وظيفه هر مسلمانی است هر كس بايد آنچه از اسلام می‌داند را برای دیگران بگوید. در صدر اسلام این‌گونه نبوده که قشر خاصی تبلیغ کند بلكه خرمافروش، معلم قرآن هم بوده؛ فردی نجار، بنا يا کشاورز بود ولی برای آموزش اسلام به دیگران توسط پیامبر(ص) اعزام می‌شد پس با توجه به اين نكته طرح حكمت طراحي شد تا دانشجويان اثرگذار را نسبت به اين وظيفه ديني خود آگاه و فعال كنيم اين طرح پيش از اين چند سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا شد و ثمراتش را هم الان می‌بینیم. دانشجویان مذهبی اثرگذار که الان هر کدام بخشی از امور فرهنگی اطراف خودشان را بر عهده گرفته و مؤثر هم هستند تا زمانی که دانشجو بودند در دانشگاه یاد گرفته‌اند که چگونه از دین دفاع عالمانه کنند و پس از دوران تحصيل هم با همين روحيه در جامعه حضور يافتند چون مخاطبان طرح حکمت دانشجویان مذهبی و اثرگذار هستند زمینه‌ای ایجادکردیم که مبلغان خوب ما بتوانند با بچه‌های مذهبی و اثرگذار دانشگاه‌ها مرتبط باشند که این ارتباط بر اساس سه محور ارتقای معرفت دینی یا تعلیم، رشد فضایل اخلاقی یا تهذیب و تبلیغ که مخاطبان از ابتدا یاد بگیرند هر چه را مي‌دانند به ديگران هم بگویند تا ديگري را هم به همان راه حقی که پیدا کرده‌اند دعوت کنند. این کل طرح حکمت بود الحمدلله این طرح گام به گام، شروع شده و جای خودش را هم بین دانشجویان باز کرده و مبلغان هم به اهمیت این شیوه تبلیغ پی‌برده‌اند، اين طرح را در بسياري از دانشگاه‌های مراکز استان‌ها داریم. هدف از طرح حکمت ساختن انسان صالح مصلح است کسی‌که صالح باشد و خودش گلیم خودش را از آب بیرون بکشد این ارزش دارد ولی ارزشمندتر از آن این است که به دیگران برای اصلاح خودشان کمک کند، طرح حکمت هم شورای سیاست‌گذاری بسیار سخت‌کوش و مسلط به کار دارد که در ابعاد مختلف برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کمک می‌کند. دفتر مركزي طرح حكمت هم در قم مستقر است مبلغان آن ماهیانه دو جلسه دارند كه در آن هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند و دانشجویان عضو طرح حکمت با حضور مبلغ و گاهي بدون حضور او در جلسات خود مباحث علمي و مهارتي را با هم طرح می‌کنند دانشجویان طرح حکمت سراسر کشور برای انتقال تجربیات و آشنایی با همدیگر هر سال حداقل یک یا دو بار جمع می‌شوند و حرکت دفاع آگاهانه و دلسوزانه از اسلام و نظام را با همدیگر برنامه‌ریزی می‌کنند هدف ما گسترش مبلغان اسلام است، قطعاً بسياری از پیام‌ها را دانشجویان از جنس خودشان بیشتر می‌پسندند و وقتی دیدند یک دانشجو ملتزم به دین و مروج دین است خودشان هم به این مسئله تشویق می‌شوند.
يك شبکه تبلیغی اساتید هم داریم، جمعی از اساتید بزرگوار دانشگاه مراجعه مي‌کردند و می‌گفتند ما از فرصت تبليغ معارف ديني در كلاس‌هاي خود برخورداريم و از ما تقاضاي پشتيباني علمي و معنوي مي‌كردند به همین جهت شبکه تبلیغی اساتید که از اسم آن هم پیداست گروهی از اساتید که تصمیم دارند از اسلام دفاع کنند و معارف اهل‌بیت(ع) را در بین دانشجویان و دل‌های مشتاقی که زیر دستشان هست ترویج کنند به این جهت این شبکه را فعلاً طراحی کردیم و آمادگی اجرا هم داریم البته اساتید معارف اسلامی که الحمدلله از این مباحث مستغنی هستند و به اين كار مأنوسند و کارشناس این فن هستند با اساتید غیر معارف اسلامی که بخواهند از نظر محتوایی، مهارتی در این جمع باشند و از نظر موضوع حمایت شوند ما در خدمتشان هستیم هم می‌توانیم ارسال محصولات و هم نشست‌های ارتقاي توانمندی‌های تبلیغی برای اساتید و يا ارتقاي علمی داشته باشیم و طبیعی است که این سطح از کار، مدرسان و مبلغان با تجربه حوزه را می‌طلبد که با اساتید دانشگاهی و همکار خودشان مرتبط باشند که آن هم الحمدلله زمینه‌اش فراهم شده است. مبلغان و مدرسانی که ما با آنها در ارتباط هستیم بحمدالله از توانمندي‌ها و تخصص‌هاي متنوعي برخوردارند و بعضاً در تخصص‌شان جزو سرآمدها می‌باشند چون به تعبير مقام معظم رهبري تبليغ اصلي‌ترين كار جامعه علمي حوزوی است. از قدیم هم نسبت به اين وظيفه در ميان حوزويان حساسيت بوده است به همين جهت اساتيد حوزه در هر سطحي از علم كه هستند خودشان را ملزم به تبليغ مي‌دانند لذا ما مي‌توانيم براي شبكه تبليغي از اساتيد موفق و متخصص و متناسب با سطح اساتيد هم استفاده كنيم.
در مورد مبلغه‌ها هم توضیح بفرمایید؛ آیا مخاطبان این مبلغان فقط خواهران هستند؟
بله مخاطبان اینها فقط خواهران هستند و به خوابگاه دانشجویان خواهر هم سركشي مي‌كنند. تقريباً مباحثي كه در مورد اداره اعزام مبلغ عرض كردم در مورد خواهران و برادران مبلغ نيز بود.
در پایان انتظارات نهاد از مبلغان و نيز از جامعه دانشگاهي برای همکاری بیشتر با مبلغان را بیان فرمایید.
دفاتر نهاد همیشه همکاریشان باعث ارتقای برنامه‌ها بوده است انشاءالله که این برنامه‌ریزی استمرار پیدا کند و به گونه‌ای باشد که وقتی مبلغ به آنجا می‌رود با صحنه‌های فراوانی از کار برنامه‌ریزی شده مواجه گردد تا از فرصتش استفاده گردد. الحمدلله برنامه ریزی خوب بوده است انشاءالله که بیشتر شود تا از فرصت مبلغانی که اعزام می‌شوند استفاده کنند.