try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: شنبه, 5 بهمن, 1398

اخبار علمي

Send to friendSend to friend

به يـك ترجمـه ملـي نيـاز داريـم
استاد بهاءالدين خرمشاهي، قرآن‌پژوه و مترجم قرآن، در كتاب جديدش با عنوان «بررسي ترجمه‌هاي امروزين فارسي قرآن» ترجمه‌هاي صد سال اخير را با ذكر نمونه نقد و بررسي كرده است. وي در گفتگويي، در پاسخ به اين پرسش كه چرا تصميم به نگارش و انتشار اين كتاب گرفتيد؟ گفت: علي‌الاصول قرآن‌پژوه هستم و ناقد كتاب. تا حالا نزديك 400 نقد كتاب نوشته‌ام. درباره ترجمه‌ها هم قبل از اين چند نقد نوشته بودم؛ مثلاً نقد بر ترجمه مرحوم الهي‌قمشه‌اي. اما اينجا كار نويي كرده‌ و مطالب تازه‌اي گفته‌ام. وي در ادامه ويژگي‌هاي يك ترجمه خوب از قرآن را چنين برشمرد: اولاً نثر يك ترجمه خوب بايد نثر معيار و ‌نثر متعارف روز باشد. چون الآن ترجمه‌هايي داريم كه به فارسي سره و بدون كلمات عربي ترجمه شده‌اند. با اين كار موافق نيستم. قله‌هاي زبان فارسي حافظ و سعدي هستند. سعدي و حافظ در شعرهايشان از كلمه‌هاي عربي زيادي استفاده كرده‌اند. در زبان ما واژه‌ها و تعبيرها و عبارت‌هاي عربي بسياري وجود دارد. ما نمي‌توانيم شخصاً آن را جدا كنيم. زبان كه شخصي نيست اما اگر يك نفر اين كار را بكند مي‌شود يك تفنن فردي كه يا مورد پسند قرار مي‌گيرد يا نمي‌گيرد. چون اگر به نثر ديروز باشد، دوباره براي امروزي‌ها مشكل پيش مي‌آيد. خودم در ترجمه‌ام چند كلمه از دستم در رفته و كلمه قرينه به كار برده‌ام. مثل «زاد و رود» يا «بي‌روشي» كه كلمات راحتي هم هستند. از پيرسال‌هاي تهراني شنيده‌ام از داخل در نياورده‌ام؛ مثلا مي‌گويند فلاني زاد و رود خوبي دارد؛ يعني همه بچه‌هايش به جايي رسيده‌اند. به گوش خودم اينها را شنيده‌ام يا مثلاً «بيشترينه» به كار برده‌ام؛ بيشترينه يعني بخش اعظم. يكي «رهنمود» را به من ايراد گرفت و گفت اين كلمه طاغوتي‌ است. گفتم نه، اين كلمه هزار سال سابقه دارد. كلمه «راهبرد» را من ساختم. من گذاشته بودم «رهبرد» ولي ذائقه مردم «راهبرد» را پذيرفته و استفاده مي‌كند. پس فقط نثر معيار بودن كافي نيست بايد دقيق و خوشخوان هم باشد. براي خوشخوان بودن بايد يك مقدار بر اصل، افزوده كنيم چون عباراتي در قرآن هست كه اگر بخواهيم عين عبارت را بياوريم و ترجمه تحت‌الفظي كنيم، نمي‌شود. بايد ترجمه فرهنگي‌اش را آورد. مثلاً آيه چهار سوره مريم مي‌گويد:‌ «...وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا»؛ «از پيري، موي سر من مثل برف سفيد شده» ترجمه‌ كرده‌ام «برف پيري بر سرم نشسته است» ايراد گرفته اند كه برف در قرآن نيست، گفتم قبول ولي شما هم ترجمه‌ كرديد كه «موي من از پيري، شعله‌ور شده است!» اينكه از ترجمه من بدتر است! و اينكه مو با آتش هيچ ربطي ندارد و براي من هنوز اين مثل يك راز مانده. در اين مورد ترجمه من خيلي فارسي‌تر است. بايد در ترجمه، فارسي را رعايت كنيم و يك اصل ترجمه اين است كه مقتضيات و لوازم زبان مقصد را رعايت كنيم. اگر اين شرايط را رعايت نكنيم ترجمه ما هم به ترجمه نياز خواهد داشت!
خرمشاهي در ادامه ترجمه ملي از قرآن را يك ضرورت دانست و گفت: اين ترجمه ملي همان ترجمه گروهي خواهد بود. ترجمه گروهي همان است كه بنده در آخر ترجمه‌ام آورده‌ام. در آنجا پيشنهاد كرده‌ام جمعي متشكل از 23 گروه كه تا 40 گروه هم بالا رفت، هر يك از ديد تخصصي خودشان كار كنند؛ مثلاً يك گروه فقط نثر فارسي‌شان خوب است. يك گروه از نظر كلام، نه چيز ديگر، يك گروه از نظر فقه، يك گروه بايد جغرافياي قرآن بدانند، يك گروه تاريخ صدر اسلام و سيرة نبوي، ترجمة ملي ما فقط در آن صورت پديد مي‌آيد. در بارة كتاب مقدس اين كار شده است. حتي پيش از ميلاد مسيح ترجمه سبعيني از عهد عتيق وجود دارد. دكتر محمدعلي رضايي اصفهاني يك ترجمه گروهي 6-5 نفره انجام دادند كه من هم نقد و نظري برايشان نوشتم. اين همان گمشدة شما يا من نيست؛ اين فقط يك تقسيم كار است كه من اصلاً به آن اعتقاد ندارم. به تقسيم گروه‌هاي كاري اعتقاد دارم؛ يعني قرآن را نبايد شش قسمت كرد تا شش نفر روي آن كار كنند. بايد هر كسي كار خودش را انجام دهد و همه گروه‌ها تمام قرآن را از نظرگاه خودشان ببينند كه وقتي كار تمام شد همه قبول كنند. حتي معتقدم بايد يك مجمع التراجمي درست كنيم و با ترجمه قدما و معاصرين هم بسنجيم. اين كاري است كه دكتر حداد عادل انجام داده‌است. ترجمه‌اش را با هر ترجمه‌اي سنجيده. حسن آن ترجمه را رعايت كرده و از عيب‌ها و غلط‌هاي آن آگاه شده و پرهيز كرده‌‌است. ترجمه مرحوم زين‌العابدين رهنما هم تا حدودي گروهي است. چون دكتر انتظامي، دكتر علي‌اصغر حلبي، آيت‌الله كمره‌اي و آيت‌الله شعراني با او همكاري مي‌كردند و 150 نسخه چاپ كردند كه براي جهان اسلام فرستادند. اتفاقاً خيلي هم نقد و نظر دريافت كردند. البته ترجمه‌شان در بازار نيست و خيلي ناياب است.
وي در پايان يادآور شد: ترجمه‌هاي عبدالمحمد آيتي، سيدجلال‌الدين مجتبوي، محمدمهدي فولادوند و آقاي انصاريان براي امروز و براي استفاده جوان‌ها خوب هستند. منبع/همشهري
الزامي‌شدن واحد«آشنايي با دفاع مقدس»
معاون آموزش پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مصوبه الزام گذراندن واحد درسي «آشنايي با دفاع مقدس» در دانشگاه‌هاي سراسر كشور را تصويب كرد. سرهنگ احمد جنتي در خصوص روند برگزاري كلاس‌هاي درس «آشنايي با دفاع مقدس» در دانشگاه‌هاي سراسر كشور، اظهار داشت:‌ از آغاز سال تحصيلي ۱۳۸۷ تاكنون اين درس در دانشگاه‌‌هاي سراسر كشور با رويكرد علمي و معرفتي در حوزة دفاع مقدس به صورت علمي و كاربردي با هدف دستيابي به گنجينه عظيم و ارزشمند هشت سال دفاع مقدس و انتقال آن به نسل‌هاي بعد ارائه شده است. وي ادامه داد: طي ۵ ترم گذشته بيش از صد هزار دانشجو در 2587 كلاس با تدريس 1200 استاد، درس «آشنايي با دفاع مقدس» را گذرانده‌اند و اين آمار استقبال دانشجويان و اساتيد از اين درس را نشان مي‌دهد. معاون آموزش پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بيان كرد: در ترم اول سال تحصيلي ۹۰ ـ ۸۹ ، بيش از ۳۹ هزار دانشجو در ۹۹۷ كلاس درس دانشگاه‌هاي سراسر كشور واحد درس «آشنايي با دفاع مقدس» را گذرانده‌اند.
وي با اشاره به ارائه دروس تخصصي در رشته‌هاي مختلف تحصيلات عالي، گفت: تدوين و طراحي دو واحد تخصصي دفاع مقدس براي بعضي از رشته‌ها از جمله مهندسي، تاريخ، جغرافيا در دست اقدام است و تعريف رشته‌ تحصيلي در مقطع كارشناسي ارشد با عنوان «ادبيات پايداري» در برخي از دانشگاه‌ها اجرا شده يا براي اجرا پيش‌بيني شده است. جنتي با بيان اينكه حدود۷۰% از دانشجوياني كه اين واحد درسي را گذرانده‌اند، دختر هستند، يادآور شد: ارائه درس «آشنايي با دفاع مقدس» در دانشگاه‌هاي سراسري، آزاد، پيام نور، علمي كاربردي و مراكز آموزش عالي در طول سه سال اخير صورت گرفته و ارائه اين درس به صورت مجازي در دانشكده علوم قرآن و حديث در حال اجراست. وي بيان داشت: در سال جاري معاونت آموزشي پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، ۵ دوره تربيت مدرس را با هدف توجيه، وحدت رويه و توانمندسازي در راستاي ارائه اين درس در دستور كار قرار داده و در اين راستا تاكنون ۱۵ دوره براي آموزش شيوه تدريس اساتيد «آشنايي با دفاع مقدس» صورت گرفته است. معاون آموزشي پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس خاطرنشان كرد: حدود ۹۸% از اساتيدي كه در اين راستا آموزش ديده‌اند، در دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشتند و ۲% ديگر از اين اساتيد، شايستگي‌هاي لازم را دارند و عضويت در هيئت علمي دانشگاه‌ها يكي از ملاك‌هاي ورود به اين عرصه به شمار مي‌رود. وي در خصوص الزامي شدن گذراندن دو واحد درس «آشنايي با دفاع مقدس» در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در نخستين سال ارائه اين واحد درسي، حدود ۱۰۰ نفر در يك ترم، اين واحد را گذراندند؛ در برخي از دانشگاه‌هاي آزاد نيز اين دو واحد بر اساس تعلق خاطر مسئولان دانشگاه، به صورت الزامي ارائه شد؛ طي جلسه‌اي كه قبل از پايان سال جاري در وزارت علوم و تحقيقات برگزار شد، اين وزارتخانه مصوبه الزام گذراندن واحد درسي «آشنايي با دفاع مقدس» در دانشگاه‌هاي سراسر كشور را تصويب كرد. منبع/فارس

انتشار فصلنامه ديپلماسي صلح عادلانه
سومين شماره فصلنامه "ديپلماسي صلح عادلانه" به سر ويراستاري دكتر سيد سلمان صفوي رييس «مركز بين المللي مطالعات صلح لندن» در اروپا منتشر شد. در اين شماره از اين فصلنامه كه به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر شده است شش مقالة فارسي و شش مقالة انگليسي پيرامون خاورميانه و افغانستان به چاپ رسيده است. عناوين مقالات فارسي و انگليسي اين شماره عبارتند از: نقش آمريكا در انحراف انقلاب سياسي- اجتماعي مصر به يك تغيير فرماليستي(دكتر سيد رحيم صفوي)، سياست حفظ وضع موجود؛ چندجانبه‌گرايي و موازنه منطقه‌اي(دكتر ابراهيم متقي)، حكمراني جهاني؛ اجلاسيه داووس و امنيت منطقه‌اي ايران(دكتر ملك محمدي)، سياست‌گذاري هسته‌اي ايران در شرايط بازدارندگي منطقه‌اي(دكتر عباس مصلي‌نژاد)، چالش‌هاي ژئوپلتيكي و مرزهاي درهم‌تنيده؛ امنيت منطقه‌اي در جنوب‌غربي آسيا(دكتر طاهره ترابي)، دولت‌هاي تحصيلدار و تهديدات امنيت ملي: انرژي عنصر منازعات در خليج فارس(محمد مودب).
يادآور مي‌شود «مركز بين المللي مطالعات صلح لندن» مؤسسه‌اي غيرانتفاعي وغيردولتي است كه به بررسي مسائل و مشكلات مناطق بحران‌خيز جهان، نظير خاورميانه، خليج فارس و آسياي مركزي مي پردازد. منبع/مهر

ايجاد رشته‌ دانشگاهي «تبليغ در حج و زيارت»
شوراي برنامه‌ريزي آموزش عالي، برنامه آموزشي رشته‌هاي «تبليغ درحج و زيارت» و «تاريخ و تمدن ملل اسلامي» در مقطع كارشناسي ارشد را به تصويب رساند. حسين نادري‌منش، معاون آموزشي وزير علوم، در اين نشست تشرف سالانه ميليون‌ها نفر از مردم مسلمان به حج و لزوم تربيت نيروي متخصص براي پاسخگويي به نيازهاي معنوي و تربيتي زائران خانه خدا را از دلايل تصويب رشته تبليغ در حج و زيارت دانست كه برنامه آموزشي پيشنهادي پس از بررسي‌هاي كارشناسي در كميته تخصصي شوراي برنامه‌ريزي آموزش عالي به تصويب اعضاي اين شورا رسيد. وي درخصوص برنامه آموزشي رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامي نيز گفت: آشنايي با تاريخ و فرهنگ كشورهاي اسلامي در تقويت هويت اسلامي نسل جوان كشور بسيار تأثيرگذار است. منبع/جهان نيوز

تبيين نظريه ولايت فقيه در درس سيد حسن نصرالله
سيدحسن نصرالله در سومين جلسه تبيين نظريه ولايت فقيه به بررسي انديشه‌سياسي امام خميني(ره) پرداخت و گفت: از ديدگاه امام خميني(ره) منظور از راويان حديث در بحث ولايت، علماي مجتهد هستند. رواياتي كه امام خميني(ره) در كتاب خود آورده است دو نوع است؛ نوع اول روايات اصلي كه از آن‌ها به طور گسترده و اساسي استفاده مي‌كند زيرا اين روايات سندي محكم دارند و موضوع ولايت را از رسول اكرم(ص) تا الآن بيان مي‌دارند. نوع دوم، رواياتي هستند كه سند چندان محكمي ندارند؛ اما از آنها به عنوان تاييد كننده و مؤيد استفاده مي‌كنيم. وي ادامه داد: امام خميني(ره) مي‌فرمايد: وظيفه راويان حديث فقط ابلاغ احاديث نيست بلكه بايد آن را در بين مردم به كار بگيرند و آن را اجرا كنند، امام خميني(ره) روايتي ديگر بيان مي‌دارد كه امام موسي كاظم(ع) فرمود: «اذا مَاتَ المؤمن الْفَقِيهِ بَكتْ عَلَيهِ الملائكه وَ بِقَاعُ الارض الَّتِي كانَ يعْبُدُ اللَّهَ فِيهَا، الَّتِي كانَ يعْبُدُ اللَّهَ عَلَيهَا وَ أَبْوَابُ اللها الَّذِي كانَ يصْعَدُ فِيهِ بَا عُمَّالِهِ. ثُلِمَ بِالسَّلَامِ ثَمَّةَ لَا يسُدُّها شي لَانَ المؤمنين الفقها حُصُونُ الاسلام كحِصْنِ الْمَدِينَةِ لَهَا» در اينجا امام موسي‌كاظم(ع) فقهاي اسلامي را به دژهاي مستحكمي توصيف مي‌كند. امام خميني(ره) در اين مورد به تجزيه و تحليل مي‌پردازد كه چگونه علما مي‌توانند دژي مستحكم براي اسلام باشند؟! آيا به مجرد اينكه حديثي را بيان كنند جزء ديوارهاي مستحكم اسلام مي‌شوند؟ مطمئناً نه و تنها در موردي كه اين علما به ابلاغ احكام و دفاع از آنها مي‌پردازند و از فكر و فرهنگ اسلامي دفاع كنند و از اراضي و سرزمين‌ها و مرزهاي مسلمين دفاع كند و هنگامي كه تعاليم اسلامي را به كار ببرند جزو دژهاي مستحكم اسلام قرار مي‌گيرند؟! وقتي كشوري مسلمان دچار تهاجم فرهنگي شود و دشمنان اسلام براي مسلمانان شك و شبهه ايجاد ‌كنند آيا علماي اسلام بايد كنار بايستند؟! كه در جواب بايد گفت «خير»! سؤال دوم: وظيفة علماي اسلامي جمع‌آوري اموال براي كمك به فقيران و تهي‌دستان است، آيا بايد اين افراد با فساد اقتصادي موجود در جامعه نيز مبارزه كنند؟ ‌بله! پس اين «دفاع» چيزي جز مسئوليت نيست و فقط حرف زدن و عمل نكردن نيست. منبع/جهان نيوز

عرفان امام خميني(ره) و نظريه ولايت فقيه
دكتر عماد افروغ طي يادداشتي به بررسي عرفان امام خميني(ره) پرداخت. او در بخشي از اين نوشته به نسبت عرفان امام(ره) و نظرية ولايت فقيه مي‌پردازد و مي‌نويسد: در باب ورود ديدگاه‌هاي عرفاني امام خميني(ره) به نظريه ولايت فقيه نيز، بايد گفت كه اجتهاد و فقه جنبه عرفاني نداشته و اصول خودشان را دارند. البته امام(ره) معتقدند كه زمان و مكان را بايد در اجتهاد دخالت داد. به نظر من تز امام(ره) در باب دخالت زمان و مكان در اجتهاد ناشي از نگاه صدرايي ايشان است كه مقولاتي چون تشكيك وجودي و اشتداد وجودي در آن نهفته است. يعني در انديشة امام(ره) فقط فرد مطرح نيست بلكه جامعه هم اصالت دارد و بر حسب اين نگاه خاص به جامعه است كه مسئله مصلحت و ضرورت زماني و مكاني مطرح مي‌شود. بر اساس اين نگاه ، به نظر مي‌رسد كه در انديشة امام(ره) بين دين و جامعه رابطه عموم و خصوص من وجه برقرار است. يعني نه دين همان جامعه است و نه جامعه همان دين. اين درست است كه ابزار و روش حكومت كردن در انديشة امام(ره) فقه است ولي آن كسي كه مي‌خواهد با اين ابزار حكومت كند و به مصلحت و ضرورت و شرايط متحول توجه داشته باشد، بايد يك استعداد و قابليت اولية فلسفي داشته باشد و بينش صدرايي امام(ره)، ايشان را از نگاه مجمع الجزايري بري مي‌كند. اين بينش سعي مي‌كند به گونه‌اي بين مشاييان و اشراقيون و كلاميون ارتباطي برقرار كند. اين ديگر به زيرساخت انديشه امام(ره) باز مي‌گردد؛ زيرساختي كه يكي از وجوه اصلي آن، جنبه عرفاني‌اش است. اگر نگاه عرفاني امام(ره) نبود، شايد ايشان هيچ وقت احساس نمي‌كرد كه وظيفه‌اي اصلاحي – ارشادي بر عهده‌اش هست. اما به رغم كل‌گرايي توحيدي امام(ره)، ابزار اصلاح و ارشاد ايشان صرفاً فقه و اجتهاد و انضباط و روشمندي است نه چيز ديگر. اينجا ديگر جنبة عرفاني و باطني كفايت نمي‌كند، به ويژه براي فرد غير معصوم. ممكن است براي معصوم به ويژه در جايي كه ارتباطي بين عصمت و اختيارات ولي پيش مي‌آيد، حكومت كردن جنبه عرفاني و باطني داشته باشد. آيت‌الله جوادي‌آملي هم مي‌گويند «ولي فقيه تمام اختيارات معصوم را دارد مگر اختياراتي را كه به عصمت باز مي‌گردد». در مجموع ابزار ولي‌فقيه براي حكومت كردن، به هيچ وجه جنيه عرفاني ندارد، بينش عرفاني مطمئناً مي‌تواند در انتخاب مسائل مؤثر باشد ولي تصميم ولي فقيه در نهايت بايد فقهي و ناشي از اجتهاد باشد. يعني ساير فقها مي‌توانند از وجه فقهي اين تصميم مطمئن شوند. در برابر اين سئوال، پاسخ ولي فقيه حتماً بايد فقهي باشد و براي آن فقها هم بايد محرز شود كه اين تصميم برآمده از فقه بوده است نه عرفان.
اگر چه نظرية ولايت فقيه، نطريه‌اي فقهي است اما فقيهي كه بينش عميق فلسفي و عرفاني نداشته باشد و مقولات ولايت و امامت را درك نكرده باشد، نمي‌تواند شرايط رهبري جامع را داشته باشد. كسي كه اصلاً فلسفه نمي‌داند، كسي كه روش اخباري دارد و اصولي نيست و با عقل و عقل‌كلامي بيگانه است طبيعتاً نمي‌تواند شرايط جامع رهبري را داشته باشد. تشكيل نظام جمهوري اسلامي از سوي امام(ره) به عنوان يك مجتهد اصولي صدرايي ، امري اتفاقي نيست.
بعد عرفاني شخصيت رهبر تأمين كنندة بستر توجه به كرامت انسان و اخلاقي بودن حكومت است. من بارها گفته‌ام كه جمهوريت در جمهوري اسلامي از باب تاكيد وارد شده است و گر نه اسلام توجه ويژه‌اي به حقوق انسان دارد. امام(ره) از باب ارادتي كه به حق انسان و تعامل دين و جامعه داشتند، بحث جمهوريت را مطرح كردند. در بارة نسبت عرفان و شخصيت رهبر، اين سخن ماكس وبر هم قابل ذكر است كه مي‌گويد: «من در آرزوي رهبري هستم كه هم ويژگي‌هاي كاريزماتيك داشته باشد و هم به ابعاد قانوني و عقلي و دموكراتيك توجه داشته باشد». مي‌خواهم بگويم به رغم جايگاه بلند عقل، همه دوست دارند كه رهبرشان يك وجه عرفاني و اخلاقي هم داشته باشد.
رد‌پاي عرفان امام خميني(ره) در نظريه سياسي ايشان جايي پيدا مي‌شود كه امام(ره) به اين بحث مي‌پردازند كه "چه كسي حكومت كند؟" اما جايي كه بحث اين است كه "چگونه بايد حكومت كرد؟"، يعني وقتي كه از روش‌ها و محتواي حكومت بحث مي‌شود، عرفان امام خميني(ره) به نظرية سياسي ايشان ورود نمي‌كند. منبع/خبرآنلاين

راه‌اندازي بزرگ‌ترين كتابخانة ديجيتالي جهان اسلام
رييس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي از راه‌اندازي بزرگترين كتابخانة ديجيتالي جهان اسلام در مشهد خبر داد. محمد‌هادي زاهدي افزود: تاكنون حدود چهارصد هزار منبع مطالعاتي شامل نسخ خطي، اسناد تاريخي، كتب چاپ سنگي و سربي و عكس‌هاي قديمي سازمان كتابخانه‏ها، موزه‏ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي‌ ديجيتال‌سازي شده است. وي تصريح كرد: حدود يك دهه از عمر «ديجيتال‏سازي كتابخانه‏هاي سنتي در دنيا مي‏گذرد ولي اين تكنولوژي مدرن و جوان در حال حاضر به شدت رو به توسعه و گسترش است». زاهدي خاطرنشان كرد: كتابخانة ديجيتال پديده اطلاعاتي جديدي است به طوري‌كه از راه‌اندازي نخستين و مطرح‏ترين كتابخانه‏هاي ديجيتالي دنيا همچون كتابخانة ديجيتالي، كتابخانه كنگره و كتابخانه ديجيتالي جهاني بيش از يك دهه نمي‏گذرد. وي گفت: كتابخانة ديجتالي سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس‌رضوي در حال حاضر به عنوان قسمتي از وب سايت سازمان در خدمت محققان و پژوهشگران قرار دارد.
رئيس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي افزود: پايگاه كتابخانة جامع ديجيتالي امام علي(ع) نيز با بيش از دويست‌هزار منبع ديجيتالي شامل كتاب، نشريه، فيلم و عكس، پايگاه كتابخانه كتاب‌هاي لاتين با حدود بيست‌هزار كتاب ديجيتالي لاتين با عناوين و موضوعات متعدد ساماندهي و در شبكه سازمان راه‌اندازي شده است. زاهدي ادامه داد: به منظور ارتقاي خدمات به محققان وپژوهشگران 80 نرم‌افزار مشتمل بر نرم‌افزارهاي مركز كامپيوتري علوم اسلامي نور، مركز تحقيقات رايانه‌اي حوزة علمية اصفهان، هيأت امناي كتابخانه‌هاي عمومي كشور و كتابخانه‌هاي ديجيتالي امام علي(ع) و منابع لاتين و نرم‌افزار نمايه نشريات ادواري بر روي سيستم كتابخانه‌هاي الكترونيكي سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي نصب و دسترسي به آنها فراهم شده است. منبع/رسـا

فلسفه با سهل‌انگاري سر سازگاري ندارد!
دكتر رضا داوري اردكاني از معدود انديشمنداني است كه همواره دغدغه مسائل مردم را داشته و به آن پرداخته و معتقد است وظيفة اهل فلسفه پرداختن به مسائل زندگي روزمرة مردم هم هست. دكتر داوري علاوه بر رسانه و فرهنگ، راجع به مشكلات جامعه و حتي فوتبال هم حرف زده‌ است. وي در گفتگويي در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود اينكه در آثارش به مسائل و مشكلات زندگي روزمره مردم پرداخته، كمتر به گفته‌هاي او توجه مي‌شود؟ گفت: وقتي راجع به امور انساني مي‌نويسم، ممكن است عده‌اي بگويند اين شخص نه با روانشناسي كار دارد نه با جامعه‌شناسي، نه با مردم‌شناسي نه با جمعيت‌شناسي، نه با سياست و نه با اقتصاد؛ با اينها كه كاري ندارد، درس اينها را هم كه نخوانده، بنابراين حرفي براي گفتن ندارد. اهل فلسفه هم با خواندن آثار من خواهند گفت كه در اين حرف‌ها نه از جوهر و عرض خبري هست، نه از ماده و صورت، نه از اصالت ماهيت حرفي زده شده و نه از اصالت وجود. اگر درباره اينها حرفي زده نشده پس فلسفه هم نگفته است، صرفاً يك چيزهايي راجع به علوم انساني و غيره به هم بافته است. مشكل اين است كه بايد مشخص باشد كه داريد چه مي‌كنيد. بايد از پيش تعيين شده باشيد. اگر از پيش تعيين شده نباشيد كسي به حرفتان گوش نمي‌دهد. هيچ‌كسي اهميت نمي‌دهد كه آدم از پيش تعيين شده سوال ندارد يا عده‌اي مي‌گويند فلاني روزنامه‌نويس است. روزنامه‌نويس بدي هم هست، چون روشن و روان نمي‌نويسد، مغلق مي‌نويسد.
وي درباره اهميت پرداختن به امور جزئي توضيح داده است: درست است كه فلسفه به مسائل سهل مانند نان، آب، خيابان، آسفالت و بيمارستان نمي‌پردازذ ولي با اين مسائل سهل‌انگارانه مواجه نمي‌شود. درست است كه بايد آسان گرفت اما نبايد آسان انگاشت. ما مي‌خواهيم همه مشكلات را در جا حل كنيم ولي مسائل در جا حل نمي‌شوند. مسائل به هم ربط دارند، همه چيز به هم بسته است. ما عادت نداريم به مسائل جزئي اعتنا كنيم. فقط مسائل كلي انتزاعي را در نظر مي‌گيريم و خيال مي‌كنيم با پرداختن به اين مسائل كلي و انتزاعي، بحران‌هاي ديگر حل مي‌شوند. برعكس ما بايد به مسائل جزئي بنگريم و ميان آنها ارتباط‌ها را كشف كنيم بايد بفهميم اين مشكلي كه اينجا در اين جزء پديده آمده به كجا مرتبط است، بر كجا اثر مي‌گذارد و از كجا اثر مي‌پذيرد؛ ما مي‌توانيم اين ارتباطات را به طور تجربي درك كنيم. سهل‌انگاري مطلوب ماست اما فلسفه با سهل‌انگاري سر سازگاري ندارد. منبع/خبرآنلاين

«مشق اخلاق» آيت‌الله‌ مظاهري
دفتر اول از مجموعه «مشق اخلاق»، اثر آيت‌الله مظاهري به همت مؤسسه فرهنگي مطالعاتي الزهرا(س) منتشر شد. مجموعة مشق اخلاق، حاوي توصيه‌هاي كوتاه معنوي، برگرفته از بيانات، آثار و گفتارهاي اخلاقي آيت‌الله مظاهري است. هر دفتر از اين مجموعه چند جلدي، مشتمل بر چهل فراز پندآموز، مزين به آيات نوراني قرآن كريم و روايات گهربار اهل‌بيت(ع) است و به ‌‌صورت مختصر و با بياني ساده و دل‌نشين، به رشته تحرير درآمده است. از ويژگي‌هاي اين كتاب آن است كه مطالب پرمحتوا و درس‌آموز اخلاقي به صورت مختصر و در قالبي ساده بيان شده است و اين ويژگي موجب سهولت بهره‌مندي همگان به‌ويژه نسل تكامل طلب جوان خواهد شد.
دفتر اول مجموعه مشق اخلاق در قطع جيبي و در 84 صفحه تنظيم شده و شامل موضوعاتي نظير: حكمت خلقت انسان، مقام آدميت، نكات اساسي سير و سلوك، قانون مواسات، تأثير مال حرام در زندگي، ضرورت و موانع ازدواج و اخلاق در خانه است. علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيشتر از اين آثار و تهيه آن با شماره تلفن 4463671-0311 تماس حاصل كنند. منبع/خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)

نظر شهيد مطهري درباره «إنَّ الحَياةَ عَقيدَةٌ و جِهادٌ»
آيت‌الله شهيد دكتر محمد مفتح در سخنراني خود كه بعد از شهادت استاد مطهري در دانشكده الهيات دانشگاه تهران ايراد كرد خاطراتي را بيان داشت.
در بخشي از اين سخنان كه در كتاب «سرگذشت‌هاي ويژه از زندگي شهيد مطهري» منتشر شده، آمده است: در زمينة مبارزات عقيدتي عجيب مجاهد بود، مجاهد به تمام معنا. وقتي كه ما در مسجد جاويد بوديم، از ايشان تقاضا كرديم كه بيايند صحبت كنند. ايشان آمد آنجا و صحبت مي‌كرد. يادم هست در بارة جمله معروف: «إنَّ الحَياةَ عَقيدَةٌ و جِهادٌ» فرمود: اين حرف و اين جمله از معصوم نيست، سند ندارد و محتواي آن هم درست نيست.
اما سند ندارد براي اينكه ما زياد گشته‌ايم و اين را كه به امام حسين(ع) منسوب است، ديديم كه نه از امام حسين(ع) است و نه از هيچ معصوم ديگر! و اما محتواي آن هم با مباني اسلامي تطبيق نمي‌كند، به اين دليل كه « إنَّ الحَياةَ عَقيدَةٌ و جِهادٌ »، زندگي عقيده و هر عقيده و تلاش در راه آن عقيده است؛ يعني اينكه انسان بايد در زندگي داراي يك عقيده باشد. يك اصل، يك مبنا،‌ يك مكتب، يك فكر. مي‌فرمود: اين جور نيست. ما نمي‌خواهيم بگوييم زندگي هر عقيده‌اي و تلاش در راه هر عقيده‌اي. خير!‌ عقيدة توحيد و تلاش در راه عقيدة توحيد. اينجاست كه مكتب اسلام با مكتب‌هاي ديگر تفاوت پيدا مي‌كند و گرنه همة مكتب‌ها عقيده و جهاد است. آنها هم يك عقيده دارند، يك ايده دارند، يك مكتب و فكر دارند و در راه عقيده خودشان تلاش مي‌كنند. اما اين از نظر اسلام، مقدس نيست. بعداً صحبت شد كه ممكن است اين مطلب براي جمعي شنيدنش گران باشد. فرمود: گران باشد، بايد اين مطلب بيان شود. منبع/خبرآنلاين

كتاب «معارف انقلاب» رهبري رونمايي شد
آئين رونمايي از كتاب «معارف انقلاب»، ديدگاه‌هاي مقام‌معظم رهبري پيرامون انقلاب اسلامي، دوازدهم ارديبهشت همزمان با روز معلم در تالار سوره حوزه هنري به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامي برگزار شد. اين كتاب كه شامل ديدگاه‌هاي مقام‌معظم رهبري پيرامون انقلاب اسلامي است، توسط عليرضا مختارپور قهرودي گردآوري و تنظيم شده است. محتواي اين كتاب مروري بر ديدگاه‌هاي معظم‌له دربارة ماهيت انقلاب اسلامي است كه در حجم 1049 صفحه منتشر شده است.
در كتاب معارف انقلاب بيش از 400 فراز از ديدگاه‌هاي مقام‌معظم رهبري با موضوع انقلاب اسلامي كه در طول بيش از 20 سال گذشته در ديدارها، سخنراني‌ها و خطبه‌هاي نماز جمعه بيان شده است، گرد‌آوري شده و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. برخي بخش‌هاي اين كتاب به تحليل دوران حاكميت طاغوت و ويژگي هاي آن دوران، مبارزات ملت ايران به رهبري امام عظيم‌الشأن و ويژگي‌هاي رهبري ايشان، اصول و محكمات، دستاوردها، آثار و بركات، اركان و پيام‌هاي انقلاب، توطئه رنگارنگ دشمنان در به انحراف كشيدن و نابودي انقلاب و همچنين وظيفة مردم و نسل‌هاي آينده در شناخت و پاسداري انقلاب اسلامي، اختصاص يافته است. اين كتاب توسط مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب‌ اسلامي (دفترحفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي) منتشر شده است. منبع/فردا

«مهجوريت قرآن از ديدگاه امام خميني(ره)» منتشر شد
كتاب «مهجوريت قرآن از ديدگاه امام خميني(ره)» به قلم مريم بنان در ۲۰۴ صفحه و در سه فصل تدوين و منتشر شد. در فصل اول كتاب با عنوان "قرآن، كتاب زندگي"، ثابت شده است كه قرآن به دليل برخورداري از سه شاخصه "وحياني بودن، جامعيت و تحريف ناپذيري" شايستگي دارد كه براي هميشه كتاب زندگي و برنامه عملي انسان‌ها باشد و لحظه به لحظه آنها را در زندگي همراهي كند. مؤلف در فصل دوم كتاب ابتدا به مفهوم واژه "مهجوريت" پرداخته و سپس ابعاد مهجوريت قرآن، علل و عوامل مؤثر در آن و آثار و پيامدهايش را بررسي كرده است. ابعاد مهجوريت قرآن به چند بخش مهجوريت قرآن در تلاوت، استماع، حفظ، تدبر، تفسير و مهجوريت قرآن در عمل تقسيم شده است و در هر مورد نظرات امام خميني(ره) در كنار مطالب ديگر بيان شده است. همچنين علل و عوامل مؤثر در اين مهجوريت را در حوزه‌هاي عوامل فكري- فرهنگي، عوامل اجتماعي، عوامل سياسي مورد مطالعه قرار داده است. در فصل سوم كه با عنوان "بازگشت به قرآن در نهضت‌هاي اصلاحي" و در سه بخش تدوين يافته، ابتدا به منظور آگاهي از اينكه چه زماني و تحت چه شرايطي شعار بازگشت به قرآن مطرح شده است، بررسي تطور تاريخي اصلاح‌گري و نوگرايي در جهان اسلام و در ضمن بخش اول نگارش يافته و در بخش دوم بازتاب اين اصلاح‌گرايي و نوخواهي در تفسير قرآن بررسي شده است در بخش سوم مناديان بازگشت به قرآن معرفي شده‌اند و در بخش چهارم و پاياني مجموعه راهكارهاي عملي ارائه شده توسط امام خميني(ره) براي بازگشت به قرآن در چهار بستر تشكيل حكومت اسلامي، رفع موانع و حجب، تبليغات و ارائه تفسير صحيح و مناسب از قرآن بيان شده اند.
"مهجوريت قرآن از ديدگاه امام خميني(ره)" را چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و با قيمت ۳۴۰۰ تومان منتشر كرده و در اختيار علاقمندان قرار داده است. منبع/خبرگزاري تقريب

زندگي به سبك روح الله
كتاب «زندگي به سبك روح‌الله» برداشت‌ها و برش‌هايي از سيرة خانوادگي حضرت امام خميني(ره) است كه به قلم علي اكبر سبزيان به همت كانون اسلامي جوانان شهيد روحي تهيه و از سوي انتشارات‌الشمس منتشر شد. اين قطعات از زندگي حضرت امام(ره) كه كمتر به آن پرداخته شده، خانواده‌ها را با ظرافت‌ها، لطافت‌ها و مهارت‌هاي ديني و قرآني زندگي حضرت روح الله(ره) كه تاكنون پنهان مانده، بيشتر آشنا مي‌كند.
نويسنده در ابتكاري زيبا، در بعضي از خاطرات، روايت و حديثي متناسب با آن موضوع آورده است و با توجه به اينكه زندگي حضرت امام(ره) برگرفته از آيات و روايات است، اين كار بر غناي كتاب افزوده است. در بخشي از اين كتاب آمده است: «پيامبر اكرم (ص) فرمود: كودكان را دوست بداريد و با آنان مهربان باشيد و هرگاه چيزي را به آنان وعده داديد بدان وفا كنيد زيرا آنان باوري جز اين ندارند كه شما روزي آنها را مي‌دهيد. (كافي، ج6، ص49). با بچه ها رو راست باشيد.
به دختر من كه از شيطنت بچه خود گله مي‌كرد مي‌گفتند: من حاضرم ثوابي را كه تو از تحمل شيطنت حسين مي‌بري با تمام ثواب عبادات خودم عوض كنم. عقيده داشتند بچه بايد آزاد باشد تا وقتي كه بزرگ شد آن وقت بايد برايش حد تعيين كنند. مي‌گفتند: با بچه‌ها رو راست باشيد تا آنها هم رو راست باشند. الگوي بچه پدر و مادر هستند. اگر با بچه درست رفتار كنيد بچه‌ها درست بار مي‌آيند. هر حرفي كه به بچه‌ها زديد به آن عمل كنيد. به نقل از خانم فريده مصطفوي دختر امام». چاپ نخست اين كتاب در شمارگان 5000 جلد در 120 صفحه و با قيمت 1400 تومان منتشر شده است. منبع/رســا

آيت الله العظمي معزي نيم قرن پيش به پلوراليسم ديني پاسخ داد!
همايش بزرگداشت چهلمين سال ارتحال آيت‌الله‌العظمي شيخ ميزرا محمد علي معزي دزفولي، با حضور شماري از علما و فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي با پيام آيت‌الله جعفر سبحاني، و سخنراني آيت‌الله رضا استادي، دكتر حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، آيت‌الله سيد محمدعلي موسوي جزايري، آيت‌الله محسن حيدري، حجت‌الاسلام و المسلمين عبدالحسين خسرو پناه، (22 اردبيهشت) در شهرستان دزفول برگزار شد.
گفتني است، آيت الله شيخ ميرزا محمدعلي معزي دزفولي(ره)، از علما و مراجع كم نظير و فقهاي ارزشمند و مفاخر تشيع عصر خود بود كه در 15 رجب سال 1298 هجري قمري در دزفول متولد و در 21 آبان سال 1349 مصادف با 12 رمضان 1391 وفات يافت. آيت‌الله مغزي عمر بابركت خود را صرف تأليف كتاب و تحقيقات كرد و اولين تأليف آن مرحوم، كتابي در احكام” بقا بر تقليد ميت” بود و ديگر تأليفات گران‌سنگ وي شامل اين عناوين مي‌شد: رساله‌اي در مقدمات نماز، دورة فقه استدلالي تجديد الدوارس و تحديد المدارس(در 8 جلد)، رساله‌اي در احكام خلل و قضا فوائت نماز، رساله‌اي در افعال نماز، رسالة مستقلي در احكام خلل و سهو، حواشي بر كفاية ملا محمد‌كاظم خراساني در اصول، حواشي متفرقه، بر منظومة مرحوم حاج ملا‌هادي سبزواري در حكمت، مجلدات طهارت، رساله‌هايي در منجزات مريض، احكام رضاع، تفسير بخش مهمي از آيات متشابهات قرآن مجيد، رساله‌اي در مناسك حج، از جمله آثار عديدة ايشان است.
در اين همايش آيت‌الله رضا استادي، عضو جامعة مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت: آنچه بيش از همه اين عالم و روحاني وارسته را مشهور كرده، تلاش وافر ايشان براي تدين، ديانت و دين‌داري مردم منطقه بوده است. وي افزود: وجود مراجع و علما در دزفول براي اين شهر افتخاري بزرگ است و توجه مردم منطقه به اخلاق، ديانت و تقوا در زندگي آنها از بركت وجود اين چنين سرمشق و الگوهاي خوبي همچون آيت‌الله معزي است كه مردم به آنها جذب شده‌اند.
دكتر عبدالحسين خسروپناه عضو هيئت‌علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در حاشيه اين همايش با اشاره به جايگاه آثار قرآني خاندان معزي گفت:جالب است كه آيت‌الله‌العظمي محمدعلي معزي در تفسير آيه شريفه 62 سوره مباركة بقره بدون آنكه در آن زمان بحث پلوراليسم ديني مطرح باشد، اين شبهه را مطرح كرده و جواب مي‌دهد. وي در شرح اين مطلب گفت: غير از آثار فقهي، آثار تفسيري هم از آيت‌الله محمدعلي معزي باقي مانده است كه يكي از كتاب‌هاي مهم او «رسالة في تفسير آيات المتشابهات من القرآن» است كه برخي از آيات متشابه را در اين كتاب حل و فصل كرده است. وي افزود: اين اثر حدود بيش از 40 سال قبل نوشته شده و در آن زمان هنوز مباحث پلوراليسم ديني مطرح نشده بود. ايشان دقيقاً بدون اينكه اين اصطلاح را مطرح كند، اين شبهه را پاسخ مي‌دهد و از حقانيت انحصاري اسلام دفاع مي‌كند.
نويسندة كتاب «كلام جديد» گفت: بعد از مرحوم شيخ محمد‌رضا معزي، مرجعيت به آيت‌الله محمدعلي معزي كه هم برادرزاده و هم داماد او بود، رسيد. وي تصريح كرد: خاندان معزي عالمان زيادي داشته است، كه در كتاب «اعيان‌الشيعة» نام برخي از اين بزرگان آمده است. از شخصيت‌هاي معاصر و مشهور اين خاندان، مرحوم شيخ محمد‌رضا و محمدعلي معزي بودند كه اين دو بزرگوار از شهرت بسياري برخوردار بودند و مرجعيت عامه را در منطقة خوزستان، لرستان و ايلام بر عهده داشتند. وي افزود: شيخ محمدعلي معزي كتاب‌هاي متعددي را تأليف ‌كرد، البته مهم‌ترين اثر خود را در حدود پنجاه سالگي به نام «تجديد‌الدوارس و تحديد‌المدارس» كه از جمله دوره كتاب‌هاي فقهي است نوشت، اين كتاب از بحث طهارت آغاز مي‌شود، مؤلف اين كتاب را خيلي دقيق و عميق با ذوق ادبي فوق‌العاده‌اي نوشت و البته چندين بار در زمان حياتش چاپ شده است.
حجت‌الاسلام خسروپناه، در مورد آثار علمي آيت‌الله‌العظمي محمد‌رضا معزي نيز گفت: از جمله آثار علمي وي حاشيه بر رسائل و همچنين حاشية مفصلي بر مكاسب شيخ انصاري است وي مسافرت‌هاي متعددي داشته و به شهرها و كشورهاي مختلف سفر كرده است مخصوصاً وقتي كه به عتبات عاليات مي‌رفته با مرحوم آيت‌الله حكيم ديدار داشته و متن بعضي از گفت‌وگوهاي فقهي ارزنده ايشان نيز موجود است. وي افزود: ايشان كتاب ديگري با عنوان «اجوبة المسائل» دارد كه در چند جلد چاپ شده و آن را تقريباً شبيه «جامع‌الشتاب» مرحوم ميرزاي قمي تدوين كرده است، شيخ‌ محمد‌رضا معزي همچنين رساله‌اي با عنوان «كلمة‌التقوي» در فقه دارد. در پايان اين همايش، تمبر ياد‌بود آيت‌الله معزي توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رو‌ نمايي شد.