try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: شنبه, 27 مهر, 1398

گزارشي از گروه متون اسلامي مركز تدوين

Send to friendSend to friend
نام نویسنده: 
عليرضا كمالي

نسبت به درس متون اسلامي در ميان برنامه ريزان كلان، مديران آموزشي دانشگاه ها و حتي گروه هاي آموزشي معارف اسلامي نگاه متفاوتي وجود داشته است. اگر بخواهيم درس متون اسلامي را با ساير دروس معارف اسلامي، مقايسه كنيم بايد گفت: جايگاه اين درس در ميان دروس معارف اسلامي مانند جايگاه دروس معارف نسبت به دروس تخصصي در دانشگاه ها بوده است و اين نگاه دوگانه به خوبي در بخشنامه ها و تصميم گيري ها مشهود است. به عنوان مثال يكي از ضوابطي كه در هيات علمي شدن استادان معارف وجود دارد اين است كه درخواست كننده عضويت در هيئت علمي بايد حداقل در دو گرايش غير از گرايش متون اسلامي، مجوز تدريس از سوي معاونت امور اساتيد داشته باشد. يعني استادي كه علاقمند به تدريس درس متون است براي اينكه به عضويت هيات علمي گروه معارف در بيايد بايد در امتحانات گزينش علمي در دو گرايش ديگر تلاش كند و امتيازات لازم را كسب نمايد. يا در گروه هاي معارف، اين درس به كساني كه مجوز تدريس ندارند به راحتي واگذار مي شود يا در بحث هايي كه قبلاً پيرامون كاهش دروس معارف مطرح بود اولين اشاره فلش حذف، متوجه اين درس بود و اين مسئله به حدي جدّي بود كه برنامه ها و طرح ها در حوزه تدوين به حالت تعليق در آمده بود، حتي در مورد برخي كتاب هاي درسي كه قرار داد تدوين آن بسته شده بود. اين نگراني وجود داشت كه مبادا با حذف كلي اين درس ما شرمنده مولفان كه مدت زيادي زحمت كشيده اند، بشويم. تا اينكه عناوين تفسير موضوعي قرآن كريم و نهج البلاغه از سوي كميته برنامه ريزي دروس معارف اسلامي به تصويب رسيد.
ما الان در وضعيت تثبيت اين دو درس در ميان 32 واحد دروس معارف بسر مي‌بريم در اينجا يادآوري اين نكته لازم است كه در گذشته طبق سرفصل درس متون اسلامي ما بيشتر نگاهي ادبي به اين درس داشتيم ولي مطابق سرفصل هاي جديد، بيشتر محتوا و معارف زندگي ساز قرآن و نهج البلاغه به شيوه موضوعي مورد توجه است. در اين خصوص سرفصل هايي تهيه شد و براي نظرخواهي از استادان محترم به گروه هاي معارف ارسال گرديد كه برخي از استادان محترم نظرات خود را به صورت فردي يا گروهي در اختيار گروه گذاشتند. تلاش شد تا از نظرات ساير صاحب نظراني كه در عرصه قرآن كريم و نهج البلاغه ساليان طولاني زحمت كشيده اند بهره مند شويم. پس از جمع بندي نقطه نظرات، اصلاحاتي اساسي در سرفصل هاي پيشنهادي اعمال و سرفصل نهايي تدوين گرديد. اميدواريم در آينده نزديك بتوانيم گزارشي از سير تدوين سرفصل ها و اهداف آن را در اختيار استادان محترم قرا دهيم.
علاوه بر تأليف كتاب هاي درسي كه به صورت گروهي انجام خواهد گرفت در نظر داريم مجموعه مقالاتي را با توجه به سرفصل تفسير موضوعي قرآن كريم تهيه نماييم كه هر كدام از مقالات آن توسط يكي از نويسندگان صاحب نظري كه سال ها پيرامون آن موضوع به تحقيق و نگارش اشتغال دارد به رشته تحرير در بيايد. همچنين در نظر داريم مجموعه اي از پرسش هايي كه ممكن است براي دانشجويان درباره قرآن وجود داشته باشد را همراه با پاسخ آنها تهيه نموده و در دسترس استادان و دانشجويان قرار دهيم. در اينجا از اساتيد محترم تقاضا داريم ما را در اين رابطه ياري نموده و پرسش هاي قرآني دانشجويان را از طريق دفتر نشر معارف و يا نشاني الكترونيكي info@maarefsite.com به ما منعكس نمايند.
به هر حال اين فرصت بسيار مغتنمي است كه در حال حاضر فراهم آمده و بايد بهترين بهره برداري از آن به عمل بيايد؛ در مرحله اول نگاه مسئولان و برنامه ريزان بايد نسبت به اين دو درس كه جايگزين متون اسلامي است، نگاه واقع بينانه‌تري باشد و بهاي بيشتري به آن بدهند. در مرحله بعد مركز تدوين تلاش كند تا منابع آموزشي و كمك آموزشي متناسب با نياز دانشجو و استاد را فراهم آورد و در گام سوم اين استادان محترم هستند كه نقش اساسي و كليدي در ارائه درس دارند و بايد براي توانمندي و ارتقاء سطح علمي خود تلاش كنند. متن آموزشي هر چند با كيفيت عالي هم تهيه شود اگر هنر معلمي و توانمندي استاد و مشاركت فعال دانشجويان به آن اضافه نشود نبايد بازدهي مناسبي را از آن انتظار داشت و برعكس اگر استاد، معلمي توانمند و صاحب ابتكار و خلاقيت باشد، نواقص متن آموزشي هم پوشيده خواهد شد و اين مطلبي است كه جملگي به آن معتقدند.
فعاليت‌هاي گروه متون اسلامي:
مطابق سرفصل درس متون اسلامي كه هدف مهم آن تمرين آموزش زبان عربي از طريق شناخت واژه‌ها، مفاهيم و خواندن متون ساده و منتخب از آيات و احاديث بود، منابعي تهيه شده است كه مجموع آن به هفت اثر مي‌رسد. در سال گذشته با توجه به نگرش‌هاي مختلفي كه درباره اين درس وجود داشت، برخي از اساتيد بر اين نكته تأكيد داشتند كه قواعد زبان عربي در كتاب آورده نشود و طرح اين گونه مباحث و كاربردي كردن قواعد پيش آموخته در دوره متوسطه به ذوق و تشخيص استادان و حوصله كلاس واگذار شود، بنابراين ديدگاه كتاب «آموزه هايي از متون قرآن و حديث» با همكاري جمعي از استادان و كارشناسان اين درس تقديم استادان و دانشجويان گرديد. همچنين ويراست دوم كتاب «متون اسلامي ويژه رشته هاي علوم پزشكي» با تغييرات اساسي توسط حجت الاسلام و المسلمين دكتر غلامرضا نورمحمدي تهيه شده است. استادان محترم براي كسب اطلاعات بيشتر پيرامون اين دو اثر مي‌توانند به گفتگويي كه با مولفان آنها انجام گرفته و در نشريه شماره 11 «معارف»، به چاپ رسيده و يا از طريق سايت معارف به آدرس اينترنتي www.maarefsite.com مراجعه و اصل اين آثار را ملاحظه نمايند.