try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 25 آذر, 1397

اخبار صنفي دانشگاه ها

Send to friendSend to friend

ارزشیابی حضوری
نیمسال دوم 88-87 در یک نگاه
1. در این دوره 244 استاد از دانشگاه‌های سه گانه آزاد اسلامی، دولتی و علوم پزشکی ارزشيابي شده‌اند كه نسبت به نیمسال اول (88-87)، 79٪ رشد داشته است. همچنین از مجموع 244 استاد دانشگاه‌های سه گانه 448 گزارش حضوری تهیه شده نسبت به نیمسال اول 50% رشد را نشان می‌دهد.
2. معدل کل ارزشیابی نیمسال یاد شده 2.95 می‌باشد که نسبت به نیمسال اول (88-87) هیچ گونه تفاوتی نداشته است.
3. نتایج حیطه‌ها و مقایسه آن با نیمسال گذشته چنین است:
ردیف حیطه نیمسال اول88-87 نیمسال دوم87 میزان کاهش به صدم میزان افزایش به صدم
1 رفتاری 3.49 3.35 14
2 علمی 2.88 2.88
3 تأثیرگذاری 2.83 2.85 2
4 فنون تدریس 2.66 2.75 9

بر اساس نتایج مجموعاً 282 نقطه قوت برای استادان ارسال شده است. یعنی به ازای هر استاد 1.16 نقطه قوت وجود دارد. نقطه قوت یعنی توانمندی خاص استاد در یکی از شاخص‌های فرم ارزشیابی، حیطه رفتاری دارای 109 نقطه قوت (بیشترین) و حیطه تأثیرگذاری دارای 26 نقطه قوت (کم‌ترین) است. معنای این آمار آن است که استادان به لحاظ عملکردی در حیطه رفتاری دارای بهترین عملکردند و در حیطه تأثیرگذاری نیازمند تقویت و ارتقا می‌باشند. شایسته ذکر است که دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دیگر دانشگاهها بیش‌ترین نقاط قوت را دریافت داشته است.
4. به طور میانگین هر استاد در نیمسال دوم 88-87، (3.34) توصیه دریافت داشته است. مجموع توصیه‌ها 816 توصیه می‌باشد که نسبت به نیمسال اول (88-87) 61% رشد داشته است. که حیطه فنون تدریس با 489 توصیه در صدر قرار دارد و کم‌ترین توصیه (48) به حیطه رفتاری تعلق یافته است. حیطه علمی نیز 139 توصیه و حیطه تأثیرگذاری 140 توصیه دریافت داشته است.
جدول مقایسه ارزشیابی حضوری با دانشجویی
1. مقایسه گرایش‌ها
ردیف عنوان گرایش حضوری نیمسال دوم 87 دانشجویی نیمسال دوم 87 میزان اختلاف
به صدم
1 مبانی نظری اسلام 3.03 3.00 3
2 آشنایی با منابع اسلامی 2.99 3.13 14
3 انقلاب اسلامی 2.94 3.18 24
4 اخلاق اسلامی 2.92 3.19 27
5 تاریخ و تمدن اسلامی 2.91 3.18 27
2. مقایسه حیطه‌ها
ردیف عنوان حیطه حضوری نیمسال دوم 87 دانشجویی نیمسال دوم 87 میزان اختلاف
به صدم
1 رفتاری 3.35 3.27 8
2 علمی 2.88 3.07 19
3 فنون تدریس 2.75 3.09 34
4 تأثیرگذاری 2.85 2.86 1
3. مقایسه دانشگاهها
ردیف دانشگاه حضوری نیمسال دوم 87 دانشجویی نیمسال دوم 87 میزان اختلاف
به صدم
1 دولتی 3.03 3.05 2
2 علوم پزشکی 2.97 3.07 10
3 آزاد اسلامی 2.88 3.23 35
نکات:
1. غالباً بر اساس نتایج ارزشیابی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در صدر قرار دارد، لکن بر اساس ارزشیابی حضوری این دانشگاه رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
2. دانشگاه دولتی بر اساس ارزشیابی حضوری در رتبه نخست و بر اساس ارزشیابی دانشجویی در رتبه پایانی است.
4. مقایسه شاخص‌ها
ردیف عنوان حضوری نیمسال دوم 87 دانشجویی نیمسال دوم 87 میزان اختلاف به صدم
1 تسلط علمی یا جامعیت نسبی در معارف 2.89 3.37 48
2 استفاده از منابع و معرفی آن 2.69 2.74 5
3 پاسخگویی صحیح به سؤالات دانشجویان 2.78 3.09 31
4 رعایت اصول اخلاقی 3.56 3.40 16
5 رعایت آداب اجتماعی 3.49 3.40 9
6 وجود جو صمیمی یا جاذبه استاد برای دانشجویان 2.73 3.32 59
7 بیان شیوا و قدرت تفهیم 2.93 3.18 25
8 انسجام مطالب 2.86 3.08 22
9 جلب مشارکت 2.49 2.93 44
10 استفاده بهینه از وقت و رعایت وقت قانونی کلاس 2.79 3.30 51
11 استفاده از وسایل کمک آموزشی 2.35 2.75 40
12 اعمال مدیریت و نظم در کلاس 2.62 3.27 65
13 تأثیر در علاقه دانشجویان به درس 2.70 2.89 19
14 دانش‌افزایی نسبت به دانسته‌های قبلی دانشجویان 2.78 3.01 23
نکات:
1. جز در دو شاخص حیطه اخلاقی (رعایت اصول اخلاقی و آداب اجتماعی) در بقیه شاخص‌ها نمره دانشجویی به مراتب بهتر از نمره حضوری بوده است.
2. قضاوت دانشجویان و کارشناسان ارزشیابی حضوری در شاخص «استفاده از منابع متعدد» بسیار به هم نزدیک است و فقط 5 صدم فاصله دارند. اما در شاخص «اعمال مدیریت و نظم کلاس» بیشترین حد اختلاف (65 صدم) به چشم می‌آید. این فاصله معنادار و البته قابل توجیه است. بر اساس نگاه دانشجویان استادان محترم هر قدر با آنان مماشات و مدارا کنند،‌ به مدیریت آنان لطمه‌ای وارد نمی‌آورد، اما کارشناسان ارزشیابی حضوری با معیارهای مخصوص این شاخص را ارزشیابی می‌نمایند.
نمرات به تفکیک گرایش‌ها دوره 31 نیمسال دوم 88-87
عنوان گرایش علمی رفتاری فنون‌تدریس تأثیرگذاری معدل کل
مبانی نظری اسلام 2.96 3.39 2.87 2.95 3.03
تاریخ اسلام 2.82 3.45 2.63 2.80 2.91
انقلاب اسلامی 2.92 3.34 2.68 2.82 2.94
اخلاق اسلامی 2.86 3.38 2.64 2.84 2.92
منابع اسلامی 2.89 3.25 2.79 2.83 2.99
مجموع اساتید 289 3.36 2.72 2.85 2.96

تحلیل نمرات استادان معارف به تفکیک دانشگاهها و گرایش‌ها
1. استادان دانشگاه‌های دولتی در درس انقلاب 3.12 نسبت به سایر دروس و گرایش‌ها عملکرد بهتری دارند و در درس منابع اسلامی 2.96 نسبت به سایر دروس نمره پایین‌تری کسب کرده‌اند.
2. نمره استادان گرایش اخلاق اسلامی در حیطه فنون تدریس در دانشگاههای دولتی، پایین‌ترین نمره است معنای این جمله آن است که استادان اخلاق اسلامی در دانشگاههای دولتی نیازمند تقویت در مهارت‌های تدریس هستند.
3. استادان دانشگاههای آزاد اسلامی در درس منابع اسلامی نسبت به سایر دروس 2.93 عملکرد بهتری داشته‌اند و در درس انقلاب اسلامی نمره آنان 2.85 پایین‌تر از سایر دروس است.
4. به لحاظ دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی و به لحاظ گرایش‌ها، استادان گرایش انقلاب اسلامی نیازمند تقویت در حیطه فنون تدریس هستند.
5. در دانشگاه‌های علوم پزشکی، استادان گرایش مبانی نظری موفق‌ترند 3.14 و استادان گرایش انقلاب اسلامی نیاز به تلاش بیشتری دارند 2.84
6. در دانشگاه‌های علوم پزشکی استادان گرایش تاریخ، انقلاب و اخلاق اسلامی نیازمند تقویت در حیطه فنون تدریس هستند.
7. مقایسه گرایش‌ها با نتایج نیمسال اول (88-87) به این شرح است:
ردیف عنوان گرایش نیمسال دوم 88-87 نیمسال اول 88-87 میزان کاهش به صدم میزان افزایش به صدم
1 مبانی نظری اسلام 3.03 3.03
2 آشنایی با منابع اسلامی 2.99 2.85 14
3 انقلاب اسلامی 2.94 3.01 7
4 اخلاق اسلامی 2.92 2.99 7
5 تاریخ و تمدن اسلامی 2.91 2.91

همايش منطقه‌اي جوان و بهره‌گيري از قرآن
گروه معارف اسلامي دانشگاه بروجن با همكاري باشگاه پژوهشگران جوان و مشاركت دانشگاه‌هاي آزاد واحدهاي شهرمجلسي، شهركرد و دهاقان همايش منطقه‌اي جوان و بهره‌گيري از قرآن را در تاريخ 20/7/89 برگزار خواهد نمود.
برخي محورهاي همايش: قرآن ـ جوان قرآني (الگوپذيري)؛ قرآن ـ جوان، آسيب‌ها (اجتماعي، رواني، اخلاقي)؛ قرآن ـ جوان، همت مضاعف، كارمضاعف، قرآن ـ جوان، ولايت و رهبري؛ قرآن ـ جوان، ايمان، نيازهاي جواني (ازدواج و...) و...
مهلت ارسال مقالات: 15/6/89؛ مهلت ثبت نام: 10/7/89
آدرس دبيرخانه: بروجن، كيلومتر 2 جاده مباركه، روبروي شهرك صنعتي. تلفن: 03824223812، فكس 03824229220، صندوق پستي: 141/88715 سايت: www.iauboroujen.ac.ir

نشست علمی جریان شناسی فکری ایران معاصر
گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی رودهن با همکاری معاونت امور اساتید قم، نشست علمی،جریان شناسی فکری ایران معاصر را با شرکت استادان گروه های معارف منطقه 12 در واحد رودهن برگزار کرد.
به گزارش حجت الاسلام احمد زاده مدیر گروه معارف اسلامي واحد رودهن ضمن خیر مقدم و ارائه گزارشی از فعالیت های گروه معارف اسلامی این واحد دانشگاهی بیان داشت ؛ اساتید گروه معارف اسلامی مسئولیت سنگین تری نسبت به بقیه گروه های آموزشی دارند، چون با نسل جوان و کنجکاو روبه رو هستند. وی گفت: اساتيد معارف اسلامي نیازهای فرهنگی سیاسی دانشجویان را باید منطقی پاسخگو باشند و با تقوای الهی و تخصص علمی در انجام رسالت خود انجام وظیفه نمایند.
در ادامه:حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت شناخت،تبیین وتحلیل انواع جریان های سیاسی، فرهنگی،اجتماعی و ادبی به ویژه جریان شناسی فکری در هر نظام اجتماعی، یک ضرورت غیر قابل انکار است. وی تصریح نمود: آسیب ها و بحران ها و به تبع پیشگیری و درمان آنها به دوشاخه معرفت دینی وتحقق خارجی دین تعلق دارد.
این نشست علمی یک روزه با پرسش و پاسخ و ارائه راهکار های علمی اساتید گروه معارف اسلامی خاتمه یافت. منبع/ ایسکانیوز

راه اندازي سامانه پيامك ماهنامه معارف
مستدعي است استادان محترم و كساني كه از هم اكنون متقاضي اشتراك در اين نشريه‌اند، آخرين آدرس پستي خود را به همراه مشخصات كامل (نام و نام خانوادگي، دانشگاه محل تدريس، گرايش تدريس، تلفن همراه و ثابت) از طريق پيامك (100021101) اعلام فرمايند.
با تشكر
ماهنامه معارف

فراخوان مقاله
فصلنامه علمي پژوهشي انجمن معارف اسلامي بر اساس مجوز كميسيون نشريات علمي كشور، از پاييز 1389 در حوزه پژوهش‌هاي اخلاقي با محوريت اخلاق اسلامي، ادامه فعاليت مي‌دهد. لذا اساتيد محترمي كه علاقمند به ارسال مقاله مي‌باشند مي‌توانند مقاله خود را به دبيرخانه مجله به آدرس: قم/ صندوق پستي 577-37185 ارسال نمايند. تلفن و نمابر: 7737346-0251، رايانامه: Anjoman-maaref@noornet.net

جذب هيأت علمي
گروه معارف اسلامي دانشگاه حضرت آيت الله العظمي بروجردي (ره) شهرستان بروجرد، براي تكميل كادر هيأت علمي خود در نظر دارد از بين دارندگان مدرك دكتري (جهت استخدام) يا دانشجوي مقطع دكتري (جهت بورسيه) و داراي مجوز تدريس را در گرايش‌هاي: مباني نظري اسلامي، انقلاب اسلامي، تاريخ اسلام (تاريخ امامت)، اخلاق اسلامي، آشنايي با منابع اسلامي، هر رشته يك نفر را جذب نمايد.
علاقمندان محترم مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره: 2614144-0662 تماس حاصل نمايند.
آدرس: استان لرستان، شهرستان بروجرد، كيلومتر جاده 3 بروجرد ـ خرم آباد، صندوق پستي 167.

جذب هيأت علمي
گروه معارف اسلامي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري، اقدام به جذب عضو هيأت علمي در گرايش‌هاي مباني نظري اسلامي، فرهنگ و تمدن اسلامي و انديشه سياسي در اسلام، با مدارك دكتري يا سطح چهار حوزه نموده است.
علاقمندان محترم مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره: 01513822746 و يا سايت وزارت علوم (مركز جذب اعضاي هيأت علمي) تماس حاصل نمايند.