try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 5 مهر, 1396

جستجوي مطلوب در گوگل (قسمت دوم/ پاياني)

Send to friendSend to friend
نام نویسنده: 
حجت شعباني www.shaabani.ir

عملگر " "
براي جستجوي عبارتي خاص به صورت كامل (نه به صورت كلمات جدا از هم) بايستي عبارت مورد جستجو را در داخل كوتيشن (" ") قرار داد.

عملگر ~
گاهي ممكن است فقط به دنبال كلمه‌اي خاص نباشيد و بخواهيد كلمات مرتبط با آن را نيز پيدا كنيد. براي اين كار از عملگر~ استفاده مي‌شود. براي مثال اگر در كادر جستجو كلمه «نشريه معارف» را تايپ كنيد، سايت‌هايي ظاهر خواهند شد كه كلمه «نشريه» و كلمه «معارف» در آنها وجود دارد اگر چه اين دو كلمه اصلاً به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر عبارت «~نشريه ~معارف» را تايپ كنيد دنبال سايت‌هايي مي‌گردد كه نشريه معارف در آن است.

عملگر «يا» OR
گوگل از ياي منطقي پشتيباني مي‌كند. با استفاده از این عملگر در كنار دو واژه می‌توانید برای جستجوگر تعیین كنید كه به دنبال صفحاتی بگردد كه یكی از دو واژه فوق در آنها باشد (در واقع واژه اول یـا واژه دوم در محتوای صفحات باشند) . مثال «نشريه معارف يا پرسمان». آنگاه گوگل دنبال سايت‌هايي مي‌گردد كه در خصوص نشريه معارف يا نشريه پرسمان باشند.

عملگر SITE
اگر مي‌خواهيد عمل جستجو در سايت به خصوصي انجام گيرد، مي‌توانيد پس از وارد نمودن كلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سايت را بياوريد. براي مثال براي جستجوي «مقاله پيامدهاي اسراف در مصرف» در سايت پرسمان مي‌توانيد «پيامدهاي اسراف در مصرف site:WWW.porseman.net» را تايپ نماييد.

عملگر ..
براي اينكه جستجو را محدود به سايتهايي كنيد كه در آنها اعداد محدودة خاصي وجود داشته باشند، مي‌توانيد از عملگر (..) براي نشان دادن محدودة عددي مورد نظر بهره بريد. مثلاً اگر به دنبال labtab dellهاي با قيمت 400 تا 800 دلار مي‌گرديد، بايستي اينگونه خواسته تان را اين گونه بيان كنيد: labtab dell$400..800 (توجه داشته باشيد كه بين دو نقطة عملگر هيچ فاصله‌اي نباشد).

صفحه نتايج جستجو
صفحه نتايج جستجوي گوگل ـ چه به فارسي باشد و چه به انگليسي ـ را مي‌توان به 15 قسمت تقسيم نمود، كه در زير به شرح مختصر هر يك از آنها مي‌پردازيم:
1. لينكهاي بالايي گوگل: با كليك روي اين لينك‌ها مشخص مي‌كنيد كه در چه زمينه‌اي مي‌خواهيد جستجو كنيد. سايت‌ها، تصاوير، خبرها، گروه‌ها و...
2.دكمة Search يا جستجو: اين دكمه براي شروع عمل جستجو به كار مي‌رود؛ به جاي به كار بردن اين دكمه مي‌توانيد كليد Enter را فشار دهيد.
3. لينك Advanced Search يا جستجوي پيشرفته: اين لينك شما را به صفحه تنظيمات پيشرفته جستجو مي‌برد.
4. كادر جستجو: اين كادر براي تايپ كلمات مورد جستجو به كار برده مي‌شود.
5. لينك Preferences يا تنظيم‌ها: اين لينك شما را به صفحه تنظيمات گوگل مي‌برد تا در آنجا مشخص كنيد كه مي‌خواهيد در هر صفحه نتايج جستجو چه تعداد سايت ليست شود، و يا اينكه زبان مورد استفاده چه زباني باشد و...
6. نوار آمار: اين نوار آبي رنگ آمار تعداد سايت‌هاي يافته شده است و مدت زماني كه جستجو طول كشيده است را نشان مي‌دهد.
7. Tipها: توضيحات كوتاهي هستند كه شما را براي جستجوي بهتر راهنمائي مي‌كنند.
8. منابع اطلاعاتي: گوگل داراي منابع اطلاعاتي متنوع و ويژه‌اي است كه بر اساس تجربه جستجوي كاربران مختلف جمع آوري شده‌اند و اغلب اين منابع به جستجوي شما نزديكتر است و در بالاي نتايج جستجوها قرار مي‌گيرند. گوگل شما را براي گرفتن نتيجه بهتر به ديدن منابع اطلاعاتي خودش دعوت مي‌كند. براي مثال اگر مناظر و كوه‌ها مورد جستجو قرار گرفته باشد گوگل كاربر را به ديدن قسمت Local Search خود دعوت مي‌كند تا در آن قسمت به نتايج واقعي‌تري از آنچه كه مي‌خواهد برسد.
9. عنوان صفحه يا سايت: در قسمت نتايج جستجو اولين چيزي كه مي‌بينيد عنوان صفحه‌اي است كه كلمات مورد نظر در آن يافته شده است. گاهي اوقات در اين قسمت يك آدرس اينترنتي قرار مي‌گيرد كه به معناي آن است كه صفحه مورد نظر بدون نام مي‌باشد.
10. متن زير عنوان: پس از عنوان سايت، قسمت‌هايي از سايت كه كلمات شما در آن يافت شده‌اند، به صورت خلاصه آورده مي‌شود. اين متن كوتاه به شما اين امكان را مي‌دهد تا قبل از كليك كردن روي عنوان آن و ديدن محتويات سايت ببينيد كه آيا اين صفحه كاملاً مطابق با خواسته شما مي‌باشد يا خير.
11. آدرس سايت يا Url: اين آدرس، آدرس سايتي است كه كلمات يافته شده در آن مي‌باشد.
12. سايز متن: اندازه يا سايز متن قسمتي از سايتي كه متن مورد نظر شما در آن يافته شده است را نشان مي‌دهد. در برخي موارد اين اندازه ديده نمي‌شود.
13. Cached يا نسخه ذخيره: به هر دليلي اگر با كليك كردن بر روي عنوان يا آدرس سايت، قادر نيستيد كه محتويات آن را ببينيد، مي‌توانيد با كليك كردن بر روي گزينه Cached يا نسخه ذخيره شده، همان سايت را از روي سِروِر گوگل ببينيد. (لازم به توضيح است كه گوگل قسمت‌هايي از برخي سايت‌ها را براي دسترسي و جستجوي سريع‌تر بر روي سِروِر خود ذخيره مي‌نمايد. شما با كليك كردن روي اين گزينه مي‌توانيد به قسمتهاي ذخيره شده روي سرور گوگل دسترسي پيدا كنيد).
14. Similar Pages يا صفحات مشابه: با كليك روي اين گزينه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتي شبيه به صفحه يافته شده راهنمائي مي‌كند.
15. صفحات فرورفته: وقتي گوگل كلمه مورد نظر شما را در يك سايت در چند صفحه پيدا مي‌كند، ابتدا صفحه‌اي كه به درخواست شما نزديكترند را مي‌آورد و سپس صفحه دوم را به صورت تو رفته نشان مي‌دهد.
منبع: www.shabanihojjat.parsiblog.com

دیدگاه ها

اضافه کردن بخش دانستنی های آی تی

من تو گوگل جستجو کردن به این مطلب شما رسیدم برام جالب بود که تو نشریه شما هم از این مطالب نوشته می شود پیشنهادی داشتم براتون شما می تونید تو نشریه خودتون یه بخش را به بخش آی تی اختصاص بدهید
با توجه به افزایش کاربرد آی تی در همه زمینه ها به نظرم نیاز هست این کار انجام شود
موفق باشید