try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 29 بهمن, 1397

با مديري ديگر

Send to friendSend to friend
زیر عنوان: 
گفتگو با حجت‌الاسلام هاشم كاكايي

گفتگو با حجت‌الاسلام هاشم كاكايي مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي شيراز
لطفاً در مورد جايگاه دروس معارف اسلامي در دانشگاه محل خدمت سخن را آغاز كنيد؟
گروه معارف اسلامي در دانشگاه علوم پزشكي شيراز از نظر سازمان تحت پوشش معاونت آموزشي دانشگاه مي باشد و 5 پست را به خود اختصاص داده است كه دو پست آن تكميل و يك پست مراحل نهايي را سپري مي‌كند و يك پست ديگر آن هم در دست اقدام است گروه در محل دانشكده پيراپزشكي در مجموعه گروه‌هاي عمومي مشغول به فعاليت مي‌باشد، كه انشاء الله سعي بر اين است كه به عنوان يك گروه آموزشي فعال در سطح دانشگاه مطرح گردد.
گروه معارف با چند نفر استاد و حجم تقريبي و دروس معارف در اين دانشگاه انجام وظيفه مي‌كند؟
حدود 12 نفر مدرس اعم از هيأت علمي و مدعو با گروه همكاري دارند و تقريباً هر ترم حدود 80 واحد درسي ارائه مي‌گردد.
امروز در دانشگاه‌ها هماهنگي منطقي بين بحث‌هاي مختلف به دليل بازدهي مطلوب، يكي از دلايل موفقيت و از سوي ديگر انجام وظايف اصلي هر بخش بدون لطمه به ساير بخش‌ها و بدون ايجاد بدبيني نسبت به آن‌ها و در يك كلام حضور عالمانه است. در مورد گروه‌هاي معارف اسلامي آن دانشگاه اين هماهنگي چه گونه است و آيا اساساً گروه توانسته است جايگاه واقعي خود را به عنوان يكي از گروه‌هاي علمي دانشگاه تثبيت كند. در صورت مثبت و يا منفي بودن پاسخ، دلايل خود را بيان فرمائيد؟
گروه معارف اسلامي توانسته است وجهه علمي خود را در بين ساير بخش‌ها تثبيت نمايد به طوري كه بعضاً در مسائلي كه مربوط به علوم اسلامي است با اين گروه به مشاوره و تبادل نظر مي‌پردازند. يكي از دلائلي كه موجب توفيق گروه در اين امر شده است وجود تشكيلات و اعضاء هيات علمي و حضور تمام وقت آنها در محيط دانشگاه مي‌باشد.
علت عمدة عدم تثبيت جايگاه گروه معارف اسلامي در برخي دانشگاه‌ها را معلول چه مي‌دانيد؟
دلائل مختلفي مي‌تواند وجود داشته باشد كه بعضي از آن‌ها عبارتند از:
الف) عدم وجود تشكيلات مناسب و هيأت علمي در گروه‌هاي معارف اسلامي.
ب) عدم آشنايي مسئولين دانشگاه‌ها نسبت به گروه‌هاي معارف و قوانين مربوط به آن‌ها.
ج) عدم ارتباط صحيح مديران گروه‌ها با مسئولين دانشگاه‌ها.
د) عدم آشنايي بعضي از اساتيد نسبت به دانشگاه و اينكه گروه معارف اسلامي يك گروه آموزشي است.
در خصوص مشكلات پيش رو در گروه، اگر نكته‌اي باقي است بفرمائيد؟
شفاف نبودن جايگاه گروه معارف اسلامي از نظر مسئولان دانشگاه كه بعضاً منجر به تفاوت رويه در دانشگاه‌هاي مختلف مي‌باشد. با وجود اينكه قانون، جايگاه گروه معارف اسلامي را مشخص كرده است ولي مسئولان دانشگاه‌هاي مختلف در اين ارتباط نوعي سر درگمي دارند به طوري كه در هر جا به سليقه خود با گروه برخورد مي‌كنند. مشكل دوم اين است كه در بسياري از موارد گروه معارف اسلامي را يك نهاد فرهنگي مي‌بينند تا يك گروه آموزشي، كه انشاء الله اين مشكل با سعي و اهتمام گروه‌هاي معارف اسلامي و برنامه‌ريزي صحيح آنها مرتفع مي‌گردد.

مديران محترم گروه‌هاي معارف اسلامي
با احترام به اطلاع مي‌رساند همزمان با آغاز دهة مباركة فجر انقلاب اسلامي، پايگاه اطلاع رساني معارف اسلامي فعاليت خود رابا عنوان Maarefsite.com آغاز نمود. مديران محترم معارف اسلامي، استادان محترم دانشجويان عزيز و همة علاقمندان مي‌توانند با آدرس ياد شده، به محتواي اين سايت كه عموماً اطلاع‌رساني علمي در حوزة دروس معارف اسلامي است دسترسي پيدا كنند. اين آدرس از طريق پسوندهاي Org و net هم قابل دسترسي مي‌باشد.
استفاده از نظرات و پيشنهادهاي عزيزان براي ما فرصتي مغتنم خواهد بود.
اطلاعيه
به اطلاع مديران، اساتيد محترم و دانشجويان عزيز مي‌رساند، طرح نظرسنجي متون درسي گرايش‌هاي معارف اسلامي از سوي مركز برنامه‌ريزي و تدوين متون درسي در راستاي اصلاح و تدوين متون جديد اجراء مي‌شود كه فرم‌هاي مربوط به آن در اختيار اساتيد و دانشجويان بعضي مراكز آموزش عالي قرار خواهد گرفت.از اساتيد و دانشجوياني كه موفق به دريافت اين فرم‌ها مي‌شوند تقاضا مي‌شود ضمن مطالعة دقيق سؤالات، ما را از نظرات سودمند خود بهره‌مند سازند بديهي است استفاده از نظرات ارزشمند شما گامي مؤثر در جهت ارتقاء سطح كيفي كتب ياد شده خواهد بود.
مركز برنامه‌ريزي و تدوين متون درسي ـ مدريت پژوهشي

سلام استاد خيلي خيلي خيلي عزيزم
استاد، مي‌نويسم چون با تمام وجود يقين دارم كه بايد بنويسم شايد حرف حساب و مشخصي نزنم ولي استاد حتماً بايد بگويم. مي‌دونيد استاد من فكر مي‌كنم گاهي لازم نيست ساعت‌ها با يكي حرف زد يا اينكه حتماً به نتايج مشخص و قابل شمارشي در يك گفتگو رسيد تا بشود گفت يك ارتباط مؤثر برقرار شده، گاهي همه چيزها به يك دريافت خلاصه مي‌شه. استاد اگر شما هيچ وقت هم با اين سبك و سياق خاص درس نمي‌دايد ولي باور كنيد هم ن و هم خيلي هاي ديگه يه چيزايي رو خيلي خوب مي‌فهميديم. استاد من صفاي روح و زلالي انديشه‌هاي شما رو در تمام كلمات و جملات شما دريافت مي‌كنم. استاد وسعت روح و سعة صدر در تمام حركات و سكنات شما شكوفاست. استاد من اصلاً نمي‌تونم اون چيزي رو كه دلم مي‌خواست بگم بيان كنم ولي مطمئنم كه برخورد با كساني مثل شما و در جوار آنها بودن و صحبت‌هاي آنها را شنيدن بركتي استك ه همة زندگي‌ها ندارند. استاد صفاي شما به من و دوستام انرژي و آرامش مي‌ده. استاد يه چيزهاي عجيبي بين آدما فاصله ميندازه. استاد كاشكي اين فاصله‌ها كمتر بود و ما هم دامن شما رو مي‌گرفتيم و به واسطة شما اون عشق ابدي و بي پايان اون خداي خوب و عزيزمان را بهتر درك و حس مي‌كرديم. لطفاً سعي نكنيد بگيد كه شما هر كدام مي‌توانيد عالمي باشيد و... مي‌دونم، مي‌دونم كه خدا رو خودت بايد بشناسي خودت بايد بفهمي و خيلي چيزهاي ديگر، ولي استاد، به خدا انگار هر چقدرم تلاش كني يه جورايي يه جاهايي يه جوري كم مياري. استاد انگار كه زندگي ما واديِ تنهايي و خودت تنها بفهم و خودت تنها هر كاريِ مي‌خواي بكن. حرفام يه خورده قاطي و بيش از حد ادب خودماني شده ولي استاد شايد اگر شماها بيشتر توي زندگي ما حضور داشتين اينقدر ما هميشه بغض در گلو نداشتيم. مثل همين الان كه اشكام سُر مي‌خوره و مي‌ريزه. شايد هم منزل ما از همين الان واديِ خاموشان است. البته فكر نكنيد خيلي نااميدم، اصلاً مي‌دونم كه زندگي خيلي قشنگه و ما تازه ابتداي راهيم و هنوز توي اين دنيا خيلي چيزها براي ديدن و دادن و گرفتن و حس كردن وجود داره. ولي شما نعمت به ياد ماندني اين روزهاي قشنگ هستيد هم الان و هم هميشه.
استاد ديدن آدمايِ مثل شما، غصة نبودنتون توي زندگيمون رو سنگين‌تر و تلخ‌تر مي‌كنه.
هميشه عاشق و سرزنده و پاينده باشيد.
شاگرد جوان شما ـ 17/3/1381