try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 22 مرداد, 1399

اخبار نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دردانشگاهها

Send to friendSend to friend

سخنراني دكتر كلانتري در ابتداي كارگاه مقاله‏نويسي(2)
در ابتداي كارگاه آيين نگارش مقالات علمي پژوهشي(2)، حجت الاسلام دكتر كلانتري معاون محترم امور اساتيد نهاد رهبري، پس از بيان مطالبي درباره اهميت پژوهش و نگارش مقالات علمي پژوهشي گفت: برداشت من اين است كه در كشور ما آموزش اصل شده و پژوهش يك حالت جنبي به خود گرفته است در حالي كه اين دو به طور جدي لازم و ملزومند.
غير از عرف دانشگاه كه كم‏توجهي مي‏شود، گروه معارف اسلامي هم وضعيت خاصي دارد كه در اين مورد از جهات مختلف مشكل پيش آمده: از طرفي اساتيد معارف خيلي به حساب نمي‏آيند و مطرح نمي‏شوند به ويژه در پژوهش و از طرف ديگر تعداد مجلات ويژه علوم اسلامي چندان زياد نيست آن مقداري هم كه هست عرصه براي ورود تنگ مي‏باشد.
از گلايه‏هاي اساتيد اين است كه ما نمي‏دانيم مقالات را به كجا بدهيم و اگر بفرستيم با بهانه‏هايي رد مي‏كنند.
درصدديم با گرفتن مجوز فصلنامه‏هاي علمي پژوهشي اين مشكل را حل كنيم. كه تا به حال دو مجوز گرفته‏ايم: انديشه نوين ديني و مطالعات انقلاب اسلامي. سعي داريم در پنج گرايش منتشر كنيم و تدريجاً به گونه تقريباً انحصاري در اختيار اساتيد معارف قرار گيرد تا اگر اساتيد تلاش كردند در اين مجلات منتشر شود.
دكتر كلانتري درباره وضعيت گروه‏ها و اساتيد معارف اظهار داشت: نزديك به چهار هزار استاد مشغول تدريسند كه از اينها، پانصد عضو هيأت علمي داريم. بقيه يا عضو هيأت علمي گروه‏هاي ديگرند يا اصلاً دانشگاه شغل اصلي‏شان نيست و تعداد پنجاه نفر نيز استاديارند كه بيشترشان پيماني‏اند.
طبق برآورد، ما نزديك به پنج هزار و پانصد عضو هيأت علمي نياز داريم. استاد اگر عضو هيأت علمي نباشد تعلق خاطري ندارد و وارد عرصه پژوهش و آموزش دقيق نمي‏شود. در سال 83 آمار نشان مي‏دهد در طول يك سال تحصيلي، حدود يك ميليون ساعت درس معارف تدريس شده و اين واقعاً جريان مهمي است. هيچ مركزي به اين گستردگي نيست. اين امكانات در اختيار معارف است اما متأسفانه همه ما احساسمان اين است كه آنچنان كه بايد و شايد تأثيرگذار نيست گرچه ديده‏ايم دانشجوياني را كه متحول شده‏اند به لحاظ فكري و اخلاقي. بايد آسيب‏شناسي كنيم. اما آنچه فعلاً روشن است اين است كه ما به روز نيستيم. در عرف دانشگاه خود را قاطي نكرده‏ايم. اگر عرف دانشگاه جدي گرفتن آموزش و پژوهش است ما هم جدي بگيريم. اينطور نباشد كه به يك استاد اخطار بدهند كه اگر مقاله علمي پژوهشي ننويسي حكم تو باطل مي‏شود. اگر بخواهيم به روز باشيم بايد به عرصه پژوهش قدم بگذاريم. انسان تا غرق نشود سؤالات پيرامونش را متوجه نمي‏شود. تلاش اين است كه با اين امكانات محدود و با طراحي آموزش عالي، گروه‏هاي معارف در دانشگاه رديف داشته باشند. دكتراي معارف اسلامي و بورسيه اساتيد معارف كه توليدش به گروه‏هاي معارف برگردد نيز از جمله كارهايي است كه دارد انجام مي‏گيرد.
خوشبختانه امروز برداشت ما اين است كه يك عزم ملي و عمومي براي تقويت گروه‏هاي معارف دارد شكل مي‏گيرد. رهبر عزيز فرموده‏اند دروس معارف خيلي اهميت دارد و بايد در راستاي رفع نيازهاي گروه‏ها از جمله تربيت استاد و تزريق آنها به گروه‏ها تلاش شود. معظم‏له كتب تأليفي جديد را ديده و تقدير و اظهار رضايت نسبي فرموده‏اند. اما اظهار داشتند كه كافي نيست. البته اينها كار اصلي نيست اين متن‏ها به چند روش ارزشيابي مي‏شود از طريق صاحبنظران، اساتيد متدين ديگر گروه‏ها، نقد با حضور مؤلفان و جمعي از منتقدان. انشاء الله كتاب‏ها براي مهرماه سال آينده با ويراست جديد چاپ مي‏شود.
حجت الاسلام كلانتري در پايان مجدداً بر اهميت نقش استاد و اهميت پژوهش براي استاد تأكيد نمود.

انتصاب در نهاد نمايندگي دانشگاه شهر كرد
به موجب احكامي از سوي حجت‌الاسلام قمي رياست محترم نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‏ها، حجت‌الاسلام رمضان اسدي اردلي و آقاي موسي مستقيمان به عنوان سرپرست نهاد در دانشگاه‌هاي شهركرد و كاشان منصوب شدند.

نشست مديران شوراي مناطق
نشست مديران گروه‏هاي معارف اسلامي مناطق 18گانه دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالي سراسر كشور در مركز آموزش عالي معارف اسلامي برگزار شد. اين نشست كه در تاريخ 1/10/84 به اجراء در آمد به بحث و بررسي پيرامون نحوه برگزاري نشست‏هاي علمي و كارگاه‏هاي آموزش دروس معارف اختصاص داشت. در اين نشست، حجت‏الاسلام موسوي مسئول بخش شوراي مناطق، با تأكيد بر اينكه بايد به سمتي برويم كه اساتيد را تواناتر سازيم اظهار داشت: آنچه بايد انجام شود طراحي، ارزيابي بازخوردها و اجرايي نمودن كارگاه‏ها مي‏باشد.
همچنين حجت الاسلام دكتر كلانتري معاون محترم امور اساتيد در سخناني به بحث درباره موضوع نشست پرداخت ايشان در نگاهي به كارگاه‏هاي انجام شده اظهار داشت:
«بحمدالله مركز آموزش عالي تأسيس و امروز دستمان براي كارگاه‏ها بازتر شده است اما به سازماندهي نياز دارد.
تابستان گذشته كارگاهي‌هاي متعددي در مشهد برگزار شد و امسال كارگاه‏هاي بين دو ترم، مخصوص دانشگاه‏هاي آزاد و متمركز بر دروس جديد مي‏باشد.
دكتر كلانتري در مورد امتياز شركت در كارگاه‏ها اظهار داشت: در جلسه هيأت امنا و در دستورجلسه، اين مطلب مطرح شد كه در پايان كارگاه‏ها بايد آزموني گرفته و نمره‏اي داده شود و مشخص شود چند ساعت معادل چه پايه‏اي است و به دانشگاه‏ها ابلاغ گردد تا بر اساس مصوبه، اين امتيازات را به شركت‏كنندگان در كارگاه‏ها و نشست‏هاي علمي بدهند.»
پس از اين سخنان، هر كدام از حضار نظراتي را درباره نشست‏هاي آتي و مسائل كلي ديگر ابراز داشتند كه مي‏توان آنها را در چند محور خلاصه نمود:
1. لزوم نصيحت اساتيد به ويژه در مورد برگزاري به موقع و منظم كلاس‏هاي معارف و پرهيز از تعطيلي يا جايگزين نمودن اشخاص ديگر و برخورد جدي با متخلفين.
2. نياز به دفاع جدي و تبليغ گسترده در مورد دستاوردهاي دروس معارف.
3. لزوم شناساندن تهاجم‏ها و گوشزد كردن آسيب‏ها به اساتيد.
4. لزوم دقت در مورد گزينش اساتيد به گونه‏اي كه توان تأثيرگذاري، يكي از معيارهاي گزينش قرار داده شود.
5. لزوم تهيه كتاب در مورد خاطرات اساتيد و نمونه‏هاي تأثيرگذاري دروس معارف.
6. پيشنهاد طرح اردوي خانوادگي اساتيد و برگزاري آن توسط معاونت.
7. توصيه به گروه‏هاي معارف براي استفاده بهينه از مواقع مناسبي همچون هفته پژوهش در جهت معرفي دروس و گروه‏هاي معارف و از حاشيه به متن آوردن آنها در فضاي دانشگاه.
8. توصيه نسبت به تشكيل جلسات نقد كتب به وسيله اساتيد در گروه‏هاي معارف به ويژه مجموعه كتب دروس معارف.
دكتر كلانتري در پي اين اظهارات، تأكيد نمود در صدديم منشور و اساسنامه‏اي تدوين كنيم كه اهداف دروس و ويژگي‏هاي اساتيد را به گونه‏اي كارشناسانه مشخص نمايد.
مصوبات جلسه مديران مناطق به شرح زير است:
1. هر منطقه مي‏تواند تا پايان سال تحصيلي جاري (خرداد) يك كارگاه آموزشي روشي و يك كارگاه آموزشي محتوايي با تصويب مركز آموزش عالي معارف اسلامي اجرا نمايد.
2. موضوعات زير داراي اولويتند:
الف- روشي:
1. مخاطب‏شناسي 2. روش تدريس
3. روش ارزشيابي 4. روش تحقيق
ب- محتوايي:
1. روش تفسير قرآن 2. قانون اساسي 3. انديشه سياسي حضرت امام خميني(ره) 4. تاريخ تمدن و فرهنگ اسلامي 5. حقوق اجتماعي و سياسي در اسلام.
3. برگزاري نشست‏هاي علمي يك روزه در دانشگاه‏ها به تناسب نيازها با تصويب مركز، امكان‏پذير است.
4. برگزاري نشست‏هاي يك روزه تا پايان سال تحصيلي با حضور كليه اساتيد معارف اسلامي هر منطقه، با هدف تبيين اهداف كلي دروس معارف اسلامي حتماً انجام شود.
مناطق ميزبان اين نشست‏ها عبارتند از:
1. تهران (قم و قزوين) 2. تبريز 3. مشهد 4. شيراز 5. محمود آباد (مازندران) 6. كرمان 7. اصفهان 8. اراك 9. اهواز (شامل خوزستان و ايلام)
5. سقف هزينه قابل پرداخت از سوي مركز براي برگزاري هر كارگاه با احتساب حق‏الزحمه و اياب و ذهاب استاد و نيز حق‏الزحمه مدير هر منطقه تعيين گرديد.
مراسم توديع و معارفه
صبح روز يك شنبه 25/10/84 در تالار بزرگ علامه اميني دانشگاه تهران، مجلس بسيار باشكوهي برگزار شد تا از يك خدمتگزار قدرداني شود و به خدمتگزار جايگزين، خير مقدم گفته شود
بزرگان و انديشمندان صحنه علم و معرفت دانشگاه و حوزه و بسياري از مسئولين دانشگاه¬ها و موسسات علمي و نيز دانشجويان، مشتاقانه به پاس خدمات خالصانه حجت الاسلام و المسلمين حاج آقاي قمي تالار را پر كرده بودند.
آري! انّ الذّين امَنوا و عَمِلوا الصّالحات سَيجعل لَهم الرَحمن وُداً(سوره مريم /96)
چندين تن از بزرگان از جمله حجج الاسلام ابوترابي، محمدي گلپايگاني و آيت الله جنتي و آقايان وزرا جناب دكتر لنكراني و جناب دكتر زاهدي از ارادتي كه به جناب آقاي قمي داشتند و خصائص نيكوي وي سخن گفتند و نيز اعتماد و اطمينان و خوش وقتي خود را نسبت به جايگزيني حجت الاسلام و المسلمين آقاي محمديان ابراز داشتند و همگي به ايشان تبريك گفته و ضرورت تعاون و همكاري همه وزارتخانه¬ها و نهادهاي مربوطه در راستاي اعتلاي دانشگاه تأكيد نمودند.
حجت الاسلام محمدي گلپايگاني پيش از قرائت حكم رهبر فرزانه انقلاب در مورد رياست جديد نهاد، اخلاص و ارادت و علاقه رهبر عزيز نسبت به جناب آقاي قمي را يادآور شد و فضائل و سجاياي اخلاقي و مديريتي آقاي محمديان را نيز برشمرده خوشوقتي رهبري نظام را در مورد جايگزيني ايشان به اطلاع رساند.
حجت الاسلام قمي عمده سخنراني¬اش را به تشكر و سپاس از خداوند متعال، حضرت ولي عصر ارواحنافداه و سپس تقريباً از يكايك كساني كه در مدت مسئوليت وي همكاري صميمانه¬اي با ايشان داشته ¬اند اختصاص داد و نسبت به آقاي محمديان نيز اظهار داشت: «بنده امروز نسبت به اين جايگزيني، هيچ دغدغه¬اي ندارم چرا كه حجت الاسلام محمديان از فرزندان برومند نهاد است و واقعاً از لحاظ معنوي به ايشان غبطه مي¬خورم. ايشان يار ديرينه من است.» وي بخشي از كارهاي انجام شده در طي حدود هشت سال مسئوليت خويش را نيز بر شمرد در پايان جناب آقاي محمديان پس از تلاوت آيات: «تبارك الذي بيده الملك ... الذي خلق الموت والحياه...» (سوره ملك، 2و 3) گفت: عجيب است كه در اين آيات، موت پيش از حيات ذكر شده و شايد سِرش اين باشد كه مي¬خواهد بگويد فرصت خدمتگزاري بسيار محدود است بايد غنيمت شمرد. ايشان سه شعار اصلي را محور اصلي كارشان قرار دادند:
1ـ تعميق اخلاقي و معنوي و روح بندگي و اخلاص در اعضاء نهاد و دفاتر نمايندگي و مؤسسات آموزش عالي.
2ـ تقويت وفاق و همدلي و نهادينه كردن فرهنگ اخوت اسلامي
3ـ توسعه كرسي¬هاي آزاد انديشي و اهتمام به جنبش نرم افزاري.
گزارش تفصيلي اين مراسم در شماره آينده خواهد آمد.

تقدير و تبريك معاونت امور اساتيد
و قل ربّ ادخلني مُدخَلَ صِدق و َاخرِجني مَخرَجَ صِدق وَ اجعَل لي مِن لَدنكَ سُلطاناً نَصيراً(اسراء 80)
در پي انتصاب حضرت حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي قمي به عضويت شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي نمايندگان رهبري در دانشگاه¬ها، و استعفاي ايشان از رياست نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه¬ها و انتصاب حضرت حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي محمد محمديان به رياست نهاد برخود لازم مي¬دانم سمت¬هاي جديد جناب آقاي قمي را به ايشان تبريك گفته از زحمات ايشان در دوره رياست نهاد رهبري به ويژه حمايت¬ها و پشتيباني¬هاي خالصانه¬اي كه از اساتيد و گروه¬هاي معارف نموده¬اند قدرداني نمايم و انتصاب جناب آقاي محمديان به رياست جديد نهاد را گرامي داشته به ايشان خير مقدم و تبريك عرض نمايم.
معاون امور اساتيد معارف در دانشگاه¬ها
دكتر ابراهيم كلانتري
معارف نيز به نوبه خود به رياست جديد نهاد خير مقدم و تبريك مي¬گويد و نسبت به رياست پيشين نهاد تقدير و سپاسگزاري دارد.
سومين نشست سالانه مديران گروه معارف دانشگاه¬هاي آزاد اسلامي تبع، آموزش عالي و به طور خاص دانشگاه آزاد اسلامي جايگاهي ممتاز، رفيع و تعيين كننده است.
ويژگي ممتاز معارف بلند الهي در نظام آموزش ما زماني بروز و ظهور مي¬يابد كه از يك سو موج تبليغات منفي و منحرف دشمنان اسلام و كج انديشان معاند هر روز دامنه وسيعتري مي¬يابد و از ديگر سو هجمه تبليغات نامؤثر و القائات ناصواب دوستان نادان، جوانان و به ويژه دانشجويان ما را در امر انتخاب و شناخت صحيح معارف با مشكل مواجه ساخته. به راستي چگونه مي¬توان در وانفساي ماديگري هجوم افكار مسموم و گسترده روز افزون خرافات، ذهن و فكر و جان جوانان فرهيخته را را با زلال ناب معارف اسلامي صيقل داد.
نكته محوري در اين ميان كه به درستي دغدغه ذهني همه فرهيختگان و دلسوزان بويژه رهبري نظام مي¬باشد اين است كه دانشجوي مسلمان ايراني با تكيه بر فرهنگ و جوهره اصيل ايراني با الهام از معارف ناب اسلام مي¬تواند نه تنها دچار مشكلات و معضلات انحرافي نگردد بلكه دستاوردهاي نويني براي جامعه بشري به ارمغان آورد.
بر همه مديران گروهها، اساتيد، محققين و نخبگان فكري و فرهنگي جامعه ماست تا با بازنگري در شيوه تدريس، محتواي مطالب و نحوه ارائه دروس معارف اسلامي زمينه و بستر دين باوري و عمل به احكام و معارف ناب محمدي را فراهم نموده و اصل را در پاسخ به ابهامات، سئوالات و شبهات و محورهايي نمايند كه جوان امروزي نيازمند فراگيري آنها
سومين همايش سالانه مديران گروه¬هاي معارف اسلامي دانشگاه¬هاي آزاد اسلامي سراسر كشور در 19 دي ماه 84 در واحد ساوه برگزار شد.
در اين همايش كه اكثر مديران حضور داشتند حجت الاسلام و المسلمين رياست محترم دانشگاه آزاد اسلامي جناب آقاي جاسبي را قرائت نمود و حجت الاسلام و المسلمين دكتر كلانتري بيانات مشروحي ايراد نمود و با تشبيه قافله علمي جمهوري اسلامي به كاروان امام حسين(ع) از مكه به كربلا، اظهار داشت «ما نيز بخشي از اين قافله علمي هستيم به ويژه ما كه كارمان مستقيماً به مباحث ديني و اسلامي برمي¬گردد كه صرفاً تدريس نيست بلكه واقعاً مسئوليت بسيار فراتر از اين بحث¬هاست».
در ادامه مديركل¬هاي سازمان مركزي دانشگاه آزاد به پاسخگويي پرسش¬هاي مطرح از طرف مديران گروه¬ها پرداختند و در بخش بعدي اين نشست، تبادل نظرهايي بين معاونت امور اساتيد و مديران گروه¬ها صورت گرفت و در پايان، بيانيه اين نشست قرائت گرديد.
گزارش مشروح اين همايش در شماره آينده نشريه درج مي¬گردد.
پيام رئيس دانشگاه آزاد اسلامي به مناسبت برگزاري سومين همايش سالانه مديران گروههاي معارف اسلامي دانشگاههاي آزاد اسلامي سراسر كشور
بسم الله الرّحمن الرّحيم
با درود فراوان به روح ملكوتي حضرت امام و با سلام به مقام معظم رهبري و ارواح پاك شهيدان از حضور مديران محترم گروههاي معارف اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي و معاونت محترم اساتيد نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، همچنين مسئولين دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه كه ميزباني اين همايش را به عهده گرفته¬اند تشكر مي¬كنيم.
جايگاه معارف اسلامي در نظام اسلامي و بهست و راهكارهايي مناسب جهت ارتباط بيشتر دانشجو با روح مطالب ارائه شده را مورد بررسي دقيق قرار داده و در نهايت گزينه¬هاي مناسب جهت هر چه پربارتر شدن ساعات دروس معارف وحياني را در فضايي كاملاً علمي به نقد و بررسي كارشناسانه بكشاند. مناسب و پرواضح است كه اين كنكاش و جستجو بايد در همه شئون رفتاري در حوزه¬هاي گوناگون صورت پذيرفته و در آن انگيزه¬هاي پاك و خالص دانش¬آموزان همانند آرمان خواهي، عدالت طلبي و... به نحو مطلوب بهره برداري گردد، باشد تا با بحث دقيق تر و جدي¬تر و نگاه مسئولانه¬تر به دروس معارف اسلامي با پرورش نسلي پاك، سالم و با انگيزه، موجب رشد و بالندگي ايران عزيز اسلامي گرديم.
دكتر عبدالله جاسبي
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي

بيانيه نشست عمومي مديران گروه معارف اسلامي دانشگاه¬هاي آزاد اسلامي سراسر كشور 19 دي ماه 1384 ـ دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه
بسم الله الرّحمن الرّحيم
نياز مبرم به متخصصان متعهد و اسلام شناسان متخصص و مغزهاي متفكر وطن¬خواه و نيروهاي ماهر و اساتيد و مربيان و معلمان معتقد به اسلام و استقلال كشور، در تمامي كشور محسوس و در علوم دانشگاهي و فرهنگ مترقي محسوس تر مي¬باشد و ضرورت توسعه و اصلاح مراكز آموزشي و انقلاب فرهنگي به معناي واقعي و [به] روز، روشن تر مي¬گردد. امام خميني«ره»:
يكي از اساسي ترين انديشه هايي كه از ابتداي بازگشايي دانشگاه ها براي نيل به تحول مراكز آموزش عالي و مؤسسات آموزشي، فرهنگي و هنري بر اساس فرهنگ صحيح اسلامي در انديشه برنامه ريزان نظام آموزش عالي كشور جوانه زد استفاده از ابزار آموزشي بود كه در نهايت منجر به افزودن چندين درس به نام دروس معارف اسلامي به جمع واحدهاي دانشگاهي گرديد.
ما معتقديم مؤثرترين حركت ها در بستر نظام آموزش عالي كشور، تلاش هايي است كه در عين عالمانه بودن و بهره مندي از تعهد و باور اسلامي، از پشتوانه محكم قانوني و منطبق بر ضوابط و مقررات لازم الاجرا برخوردار باشد. از اين رو موفقيت هر اقدام دردمندانه در حوزه گروه و دروس معارف اسلامي را، آنگاه تضمين شده و ماندگار مي¬دانيم كه ضمن طراحي و تدوين طرحها، برنامه ها و آيين نامه¬هاي لازم در جهت سازماندهي، فعال سازي و هماهنگي گروه هاي معارف اسلامي و نيز بهبود و توسعه ساختار اين گروه ها، تمام حركت¬ها و جهت گيري¬هاي برنامه ريزان نظام آموزش عالي كشور و مجريان و دست اندركاران اين مهم، در راستاي اجراي اين برنامه ها و قوانين صورت پذيرد.
گروه معارف اسلامي در نظام آموزش عالي كشور به عنوان يك گروه آموزشي مطرح است كه علاوه بر ويژگي هاي ارائه دروس معارف به عنوان انجام رسالت الهي، تمامي وظايف تعريف شده براي ساير گروه هاي آموزشي، از وظايف اين گروه آموزشي نيز قلمداد مي¬شود.
حال با توجه به وظايف تعريف شده براي گروه هاي آموزشي در ماده 36 آيين نامه مديريت دانشگاه ها در حوزه هاي مختلف اداري اجرايي، آموزشي و پژوهشي، برنامه ريزي، نظارت و ارزيابي و با عنايت به تحول پيش آمده در دروس معارف اسلامي و توسعه آن به 16 عنوان اختياري و نيز با توجه به حجم 11/1 دروس معارف از مجموع دروس دوره كارشناسي، ضرورت دارد همه متوليان و دست اندركاران مسائل فرهنگي، آموزشي و پژوهشي كشور عليرغم تمامي حمايت ها و اقدامات مثبت گذشته، با نگاه ويژه اي به اين گروه و دروس و اهداف و برنامه هاي آن نگريسته و به گونه¬اي عمل نمايند تا اين دروس بتواند به انجام رسالت اساسي خويش در زمينه ايجاد روحيه تحقيق و پژوهش در دانشجو، رشد و استحكام اعتقادات و باورهاي ديني و رشد اخلاقي و معنوي دانشجو در جهت تغيير رفتارها و... نايل آيد.
از اين رو ما مديران گروه هاي معارف اسلامي دانشگاه هاي آزاد اسلامي سراسر كشور، بر اساس تأكيدات مقام معظم رهبري ـ دام ظله العالي ـ در خصوص توجه ويژه به دروس معارف اسلامي و اهتمام مسئولين به رشد و بالندگي اين دروس و جنبه هاي تأثير گذاري آن و نيز با توجه به استقرار دولت اصولگرا، مكتبي و عدالت محور كه توجه خاص به مسايل فرهنگي و زيربنايي سرلوحه برنامه هاي آن قرار دارد، اعلام مي¬داريم:
1ـ انجام و تحقق رسالت عظيم دروس معارف اسلامي در دانشگاه ها و برنامه ريزي منسجم و هدفمند جهت تحقق اهداف و برنامه هاي آن، مرهون وجود تشكيلاتي نظام مند و مقبول در سيستم مديريتي دانشگاه مي¬باشد تا بتواند به طور دقيق و اصولي، وظايف و برنامه هاي خود را پيگيري و عملياتي سازد. از اين رو توجه مسئولين محترم سازمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي را به اين نكته معطوف مي¬داريم كه عنايت به ساختار گروه معارف و در نظر گرفتن نمودار تشكيلاتي مصوب، ضروري و بديهي است تا مانع هر گونه اعمال سليقه در برخورد با اين گروه و دروس باشد.
2ـ رشد و تعالي گروه هاي آموزشي در عرصه تحقيق و پژوهش و توليد علم و انديشه، در گرو وجود نيروهاي متعهد و تلاشگري است كه به عنوان هيأت علمي با حضور مستمر خود در گروه، مسئوليت اساسي آموزش نظري، عملي، پژوهشي، مشاوره و راهنمايي دانشجويان را عهده دار گردند. اميد است با توجه به محوريت استاد و تأثير گذاري اين دروس و افزايش دانشجويان طي برنامه 5 ساله چهارم دولت جمهوري اسلامي، عنايت ويژه اي از سوي مسئولين محترم دانشگاه آزاد اسلامي در اين زمينه مبذول گردد تا كاستي هاي گذشته تا حدودي جبران گردد.
3ـ يكي از رسالت هاي دروس معارف، عمق بخشيدن به باورهاي اسلامي دانشجويان، پاسخ به پرسش ها و حل شبهات احتمالي آنان است و بدون ترديد، ارتباط چهره به چهره دانشجويان و مدرسان معارف اسلامي، انجام اين رسالت را ممكن مي¬سازد.
توجه و عنايت خاص به اين مهم، مستلزم ارئه امكانات لازم و مناسب براي انجام مشاوره ديني و كاهش سقف نفرات كلاس هاي دروس معارف است. روشن و مبرهن است همانگونه كه اين امر مي¬تواند راه را براي تقويت روح خود باوري و استقلال فكري جوانان حقيقت جو و مقابله با ترويج عقايد و افكار انحرافي و هجوم فرهنگي و نيز توسعه و تعميق آگاهي هاي دانشجويان و تبيين ارزش هاي اسلامي هموار نمايد، هر گونه سستي و كوتاهي در اين خصوص نيز تضييع حقوق و مصالح دانشجويان را در پي خواهد داشت كه قرآن كريم مي¬فرمايد: «و لا تَبخَسوا النّاس أَشياءهم»:«هود/85» از منافع و مصالح و حقوق مردم چيزي كم نگذاريد.
4ـ در محيط هاي علمي كه مهد نظريه پردازي و تضارب آراست پژوهش و ضرورت توجه به آن، امري بديهي است. توسعه كمي در برنامه هاي آموزشي و پژوهشي در عرصه دين پژوهي بدون دغدغه كارآيي و اثر بخشي برنامه هاي پژوهشي، حذف مسائل به جاي حل آنها است.
كارآيي و اثر بخشي مطالعات ديني در عصر جهاني شدن، هدفي ارزشمند است كه دسترسي به آن دشوار است؛ اما با برنامه ريزي و همت بلند مي¬توان به آن دست يافت. از آنجا كه مديران ارشد دانشگاه آزاد اسلامي به امر پژوهش اهتمام دارند و يكسال (سال 82) را به نام پژوهش نامگذاري كرده¬اند و با عنايت به مسائلي كه جوانان و مخاطبان دانش پژوه در مراكز آموزش عالي، در حوزه دين پژوهي با آنها روبرو هستند بجاست مديريت دانشگاه جهت افزايش انگيزه اساتيد براي تحقيق و پژوهش، برنامه هاي لازم را تدوين و اجرا نمايد.
5ـ چنانچه سكون و ايستايي، مذموم و ناپسند است؛ حركت رو به جلو در علوم و تحصيل علم، كمال و منزلت عالي به حساب مي¬آيد كه استفاده از فرصت هاي مختلف آموزشي از اين جمله است.
حال با توجه به اينكه دانشگاه ها اعتبار خود را در تعداد گروه هاي تخصصي، تعداد دانشجو و تعداد اعضاي هيأت علمي و با مدارج بالاي علمي مي¬دانند و اعتبار گروه هاي علمي دانشگاه ها هم مستثناي از اين امور نيست، لازم است مساعدت¬هاي لازم از سوي دست اندركاران مربوط صورت پذيرد تا گروه هاي معارف اسلامي نيز بتوان با بهره گيري از امكانات موجود و برخورداري از شرايط مساوي با ساير گروه هاي آموزشي، جهت تثبيت موقعيت گروه و استادان خويش تلاش نموده و مدرسان معارف هم همچون ساير اساتيد ، مراحل ارتقا، ترفيع و رشد را بسرعت طي كنند.
6ـ مديران گروه¬هاي معارف اسلامي دانشگاه هاي آزاد اسلامي سراسر كشور از زحمات و تلاش¬هاي خالصانه حضرت حجت الاسلام و المسلمين آقاي دكتر محسن قمي در طول تصدي مديريت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در راستاي ساماندهي دروس و گروه هاي معارف اسلامي و دفاع از حقوق مدرّسان گرانقدر تقدير و تشكر مي¬نمايند و از رئيس جديد نهاد نمايندگي تقاضاي استمرار سيره حسنه گذشته را دارند.

مديران محترم گروه‌هاي معارف اسلامي
با سلام و احترام، اهم نكاتي كه رعايت آنها از جانب شما، زمينه ارتقاي كيفي دروس معارف اسلامي، جذب نيروهاي كارآمد، تسهيل در انجام مراحل پذيرش و گزينش علمي متقاضيان و مدرسان و در نهايت صرفه‌جويي در زمان خدمت‌رساني را فراهم مي‌آورد، به اطلاع مي‌رساند: اميد است كه با توجه به اين نكات و همكاري نزديك با معاونت، ضمن هماهنگي‌هاي لازم، شاهد گروه‌هاي معارف، با حضور اعضاي ثابت، عالم، مسئوليت‌پذير و با نشاط باشيم.
1. از اول شهريور ماه 1384 صدور مجوز موقت، لغو گرديده و به هيچ عنوان صادر نمي‌گردد.
2. بر اساس بخشنامه شماره 6353/84/3100 مورخ 14/10/84، براي كليه افراد مجوزدار، گواهينامه‌هاي سه ساله صادر و براي قبولي‌هاي علمي گواهي‌ يك ساله صادر مي‌شود.
3. بر اساس بخشنامه شماره 6350/84/1300 مورخ14/10/84، كليه ثبت‌نام‌ها با ارايه اعلام نياز از دانشگاه و به صورت حضوري انجام مي‌گيرد.
4. دارندگان مدارك تحصيلي ادبيات عرب، فلسفه غرب و فقه و مباني به هيچ عنوان پذيرش نمي‌شوند؛ مستدعي است از معرفي آنها به معاونت جداً خودداري شود.
5. قبل از معرفي افراد متقاضي، بررسي اوليه نسبت به آنها توسط مدير محترم گروه معارف اسلامي صورت پذيرد. منظور از بررسي، بررسي اوليه توان تأثير¬گذاري متقاضي بر دانشجويان در مسايل اخلاقي و معنوي و نيز دارا بودن شرايط اوليه پذيرش مي¬باشد.
6. استعلام‌ها و ارسال برنامه‌ها به موقع و به صورت دقيق، بر اساس فرم‌هاي 20 و 21 انجام پذيرد.
7. براي انتخاب استاد در دروس عرفان عملي، انديشه سياسي امام‌خميني(ره) و آشنايي با قانون اساسي، دقت زيادي مبذول گردد، حتي دانشگاه‌هايي كه داراي 5 عضو هيأت علمي مي‌باشند. هدف عمده در اين خصوص، موضوع تأثيرگذاري استاد مربوطه مي‌باشد.
8. دانشگاه‌هايي كه طبق بخشنامه شماره 1360/84/0485 مورخ 11/3/84، به دليل داشتن 5 عضو هيأت علمي، بررسي صلاحيت اوليه اساتيد آنها به گروه معارف دانشگاه واگذار گرديده، بايد ضمن ارسال مدارك مذكور در بخشنامه فوق، صورت جلسه گروه، همراه با امضاي كليه اعضا به معاونت ارسال گردد. در غير اين صورت امكان بررسي پيشنهاد دانشگاه وجود ندارد. در ضمن، اين بخشنامه تا پايان ترم دوم سال تحصيلي 85 - 84 معتبر مي‌باشد.
9. پيگيري و ارسال مدارك استخدامي متقاضيان كه فرصت معيني براي ارسال مداركشان تعيين شده(دو ماهه بودن) بر عهده مدير گروه است.
10. بر اساس نامه شماره 5744/84/2716 مورخ 17/9/84، اولين و آخرين نسخه حكم استخدامي اعضاي هيأت‌علمي گروه معارف اسلامي به معاونت ارسال گردد. اين مهم جهت بررسي مستمر همكاري وزارتين و سازمان مركزي و واحدهاي مربوط به گروه‌هاي معارف مي‌باشد.
11. پيگيري طي مراحل مصاحبه علمي متقاضيان هيأت علمي بر عهده مدير گروه است.
12. افرادي كه متقاضي استفاده از بورس مي‌باشند، جهت هماهنگي، تقاضاي آنان از طريق سازمان مركزي به اين معاونت ارسال گردد.
13. پيگيري تبديل وضعيت اعضاي هيأت علمي در موعد مقرّر، بر عهده مدير گروه است.
14. پيگيري و تذكر به اعضاي هيأت علمي در خصوص اقدام به موقع جهت تهيه و انتشار مقالات علمي خود در مجلات علمي - پژوهشي براي تبديل وضعيت به رسمي قطعي، بر عهده مدير گروه است.
15. مديران محترم گروه معارف، قبل از پيشنهاد و تقاضاي استخدام افراد متقاضي، ابتدا نسبت به تشكيل يا تكميل پرونده پذيرش و اخذ مجوز تدريس آنها اقدام و سپس براي هيأت علمي شدن آنها اقدام نمايند.
با تشكر
مديريت پذيرش و سنجش

به: كليه مراكز آموزش عالي
با سلام و احترام، آيين‌نامه جديد اين معاونت در خصوص صدور گواهينامه، با هدف تسريع و تسهيل در پاسخ به استعلام‌هاي مراكز آموزش عالي جهت صدور مجوز، ابلاغ مي‌گردد.
1. از اين پس استاداني كه مراحل تعيين صلاحيت علمي و عمومي خود را طي نموده‌اند گواهي‌نامه تدريس سه ساله دريافت مي‌نمايند.
2. كليه مراكز ذي‌ربط، موظفند نسبت به اخذ گواهي‌نامه براي اساتيد مذكور در بند 1 اقدام نمايند.
3. براي سال تحصيلي 86 - 85، در خصوص اين دسته از اساتيد، لزومي به ارسال فرم استعلام نيست و بكارگيري ايشان به استناد گواهينامه‌هاي مذكور بلامانع است. توضيح اينكه در فرم اعلام برنامه( فرم شماره 20) كماكان مشخصات اساتيد مذكور و دروس آنها مانند سايرين بايد درج گردد.
تبصره:
اين گواهي نامه‌ها براي دانشگاه‌هاي دولتي تهران و نيز علوم‌پزشكي تهران فاقد اعتبار بوده و مديران گروه‌هاي معارف اين مراكز طبق روال گذشته موظفند قبل از بكارگيري استادان معارف در قالب فرم 21 استعلام نمايند.
4. از آنجا كه روند صدور گواهي نامه‌هاي مذكور به صورت تدريجي و حداكثر تا پايان سال تحصيلي 86 - 85، خواهد بود، مجوزهاي قبلي تا تاريخ مذكور داراي اعتبار مي‌باشند.
5. گواهي‌نامه‌هاي صادره داراي مهر برجسته و مهر معمولي و فاقد هر گونه خط خوردگي و نيز فاقد ارزش استخدامي مي‌باشند.
6. مسئولان محترم مراكز آموزش عالي، ترتيبي اتخاذ كنند تا اصل گواهي مذكور در اختيار استاد محترم قرار گيرد و امكان بهره‌برداري از آن در ساير مراكز آموزش عالي فراهم گردد.
تذكرات:
مسئوليت تمديد اعتبار گواهي‌نامه‌ها پس از انقضا بر عهده استاد بوده و لازم است يك ماه پيش از انقضا جهت اين امر اقدام گردد.
در صورت مفقود شدن تا زمان پايان اعتبار، المثني صادر نخواهد شد.
دكتر ابراهيم كلانتري
معاون امور اساتيد و دروس معارف اسلامي
در دانشگاه‌ها

به: كليه مراكز آموزش عالي
با سلام و احترام، آيين‌نامه جديد معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، مصوب 12/10/84 شوراي مديران در خصوص نحوه پذيرش متقاضيان تدريس در گروه‌هاي معارف اسلامي، ابلاغ مي‌گردد.
1. كليه داوطلبان با در دست داشتن اعلام نياز و مدارك خود، از مورخه 1/11/84، مي‌‌توانند به صورت حضوري، جهت ثبت‌نام و تشكيل پرونده اقدام نمايند. بديهي است از تاريخ مذكور ثبت‌نام غير حضوري تا اطلاع ثانوي صورت نخواهد گرفت.
2. متقاضياني كه يك بار ثبت‌نام حضوري كرده و در مصاحبه علمي شركت نموده‌‌اند، براي ثبت‌نام مجدد در همان گرايش يا گرايش‌هاي ديگر، مي‌توانند به صورت غير‌حضوري ثبت‌نام نمايند.
3. از آنجا كه از دارندگان مدارك غير متناسب با دروس معارف، ثبت‌نام به عمل نخواهد آمد، جهت جلوگيري از اتلاف وقت داوطلب و معاونت، از معرفي دارندگان اين گونه مدارك مانند فقه و مباني، ادبيات عرب، فلسفه غرب، جداً خودداري به عمل آيد.
4. متقاضيان محترم فقط از اول تا بيستم هر ماه مي‌توانند به اين معاونت مراجعه نمايند.
دكتر ابراهيم كلانتري
معاون امور اساتيد و دروس معارف اسلامي
در دانشگاه‌ها

اخبار دانشگاه‌ها
جنبه‏هاي علمي توحيد و تأثير آن در زندگي روز
به همت امور خواهران دفتر فرهنگ اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان و با همكاري گروه‏هاي معارف اسلامي و ادبيات فارسي، جلسه پرسش و پاسخ درباره جنبه‏هاي علمي توحيد و تأثير آن در زندگي روز برگزارشد. در اين جلسه كه بااستقبال چشمگير دانشجويان روبرو شد، تني چند از اساتيد گروه¬هاي معارف و ادبيات فارسي به سئوالات دانشجويان پاسخ گفتند.

همايش علمي جايگاه عبادت در اديان بزرگ
همايش جايگاه عبادت در اديان بزرگ در تالار ابن سيناي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان توسط گروه معارف اسلامي دانشگاه در آذرماه به اجراء در آمد و جايگاه عبادت و نقش آن در اديان بزرگ مخصوصاً دين اسلام مورد بررسي قرار گرفت. از ميان مقالات ارائه شده در اين همايش مقالات فضيلت نيايش از ديدگاه قرآن و حديث، روزه در اديان بزرگ، نقش نماز و نيايش در تربيت انسان، نقش تربيتي عبادت از نگاه دين اسلام و نيايش در دين زرتشت ارائه گرديدند. همچنين در بخش طراحي پوستر آثاري در موضوعات سلامت جسم و جان در سايه نماز و جايگاه عبادت و نقش آن در اماكن متبركه استان گلستان(گرگان) ارائه شد. در پايان به مقالات برتر اين همايش جوايز ارزنده‏اي اهدا شد.

نشست علمي نگاهي به سير تاريخي حجاب
نشست علمي سير تاريخي حجاب در دانشگاه آزاد اسلامي واحد فسا برگزار شد. در اين نشست كه در آذر ماه به اجراء در آمد. يكي از اساتيد معارف اسلامي دانشگاه به بررسي اسناد و مدارك تاريخي مربوط به سابقه طولاني پوشش در ميان اقوام و اديان مختلف پرداخت. همچنين يكي ديگر از اساتيد گروه معارف اسلامي به عنوان كارشناس متخصص در مسائل فقهي به برخي پرسش‏هاي دانشجويان حاضر در نشست پاسخ گفت. شايان ذكر است كه يك هفته پيش از برگزاري نشست، جهت ارتقاء سطح كيفي مباحث، كتاب حجاب استاد مطهري به عنوان منبع مطالعه معرفي شده بود. اين نشست مورد استقبال دانشجويان به ويژه خواهران قرار گرفت.

تبيين ولايت امام عصر(عج)
همايش « تبيين ولايت امام عصر(عج)» توسط گروه معارف اسلامي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد بيرجند برگزار شد. در اين همايش كه با همكاري معاونت پژوهشي و دفتر فرهنگ دانشگاه برگزار شد مقالات استادان و دانشجويان استان خراسان جنوبي مورد بررسي قرار گرفت. از ميان 200 مقاله ارسالي به دبير خانه اين همايش 15 مقاله به عنوان اثر برتر شناخته شده و جوايزي دريافت كردند. مدير اعضاي محترم گروه معارف اسلامي در برگزاري و بررسي مقالات همكاري داشته¬اند.

نظر خواهي از دانشجويان
نشست نظر خواهي از دانشجويان درباره سرفصلهاي جديد در دانشگاه علوم پزشكي كاشان برگزار شد. گروه معارف اسلامي دانشكده پزشكي اين نشست را جهت اطلاع رساني و تبادل نظر بانمايندگان كليه رشته هاي تحصيلي دانشگاه در دانشكده پزشكي در خصوص دروس معارف اسلامي برگزار كرده است. در اين نشست مدير گروه معارف اسلامي علاوه بر تبيين تغيير و تحولات مربوط به سرفصلها و عناوين جديد با شنيدن نقطه نظرات دانشجويان در خصوص مسايل دروس معارف به سؤالات آنان پاسخ داد. پس از برگزاري اين نشست ديدگاهها و اشكالات طرح شده از سوي دانشجويان در جلسه شوراي گروه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

بيم و اميد دانشجويي
همزمان با هفته پژوهش و در آستانه 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه، همايش سراسري « بيم و اميد دانشجويي »به حول و قوه الهي و مساعدتهاي رياست محترم نهاد، معاونتهاي محترم دفتر مركزي نهاد و رياست محترم دانشگاه صنعتي سهند، دبير محترم شوراي عالي انقلاب فرهنگي و همدلي همه مسئولان دانشگاه و تشكلهاي دانشجويي در آذر ماه در دانشگاه صنعتي سهند تبريز برگزار گرديد. لازم به ذكر است كتابي با عنوان « مجموعه مقالات برگزيده همايش سراسري بيم و اميد دانشجويي» به چاپ رسيده است.

تبريك
مدير محترم گروه معارف اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بناب، آقاي دكتر رحيم وكيل‏زاده، با حفظ سمت، به عنوان معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز انتخاب شد. معارف، با عرض تبريك، براي ايشان آرزوي موفقيت و بهروزي روزافزون دارد؛
ومن الله التوفيق

ليست دانشگاه‌هايي كه جهت تكميل كادر هيأت علمي نياز به استاد دارند.
رديف              نام دانشگاه              مدرك تحصيلي              نوع مجوز              جنسيت              تعداد              تلفن دانشگاه
1              آزاد اسلامي واحد علي‌آباد كتول              ــــ              كليه گرايش‌ها              ــــ              ــــ              6222300-6224500
2              آزاد اسلامي واحد شهركرد              ــــ              معارف، اخلاق، متون              ــــ              2              3331001-3330210
3              آزاد اسلامي واحد شيراز              دكترا يا سطح 4 حوزه              كليه گرايش‌ها              ــــ              8              6254674-13و6259012
4              آزاد اسلامي واحد زرند كرمان              ترجيحاً دكترا              ــــ              مرد              1              7-4224006
5              آزاد اسلامي واحد سلماس              ــــ              كليه گرايش‌ها              ــــ              2              5223555-3و5225552
6              آزاد اسلامي واحد تفرش              ــــ              كليه گرايش‌ها              ــــ              5              6224139
7              آزاد اسلامي واحد خرم آباد              ــــ              كليه گرايش‌ها              ــــ              12              2382029
8              آزاد اسلامي واحد ارسنجان              ــــ              كليه گرايش‌ها جز معارف              ــــ              2              12-7623908
9              آزاد اسلامي واحد مرند              ــــ              كليه گرايش‌ها جز تاريخ              ــــ              4              23555-23444
10              آزاد اسلامي واحد بجنورد              ــــ              كليه گرايش‌ها جز تاريخ              ــــ              9              2241500 و 2226757